Dag 16: Rijden met jonge kinderen: Van Boulder City naar Flagstaff (8 juli 2013)

4 september 2013 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Titelfoto: Uitzicht vanaf Hoover Dam

Titelfoto: Uitzicht vanaf Hoover Dam.

Boulder Dam Museum en HotelLekker ontbijtenLekker ontbijten

Vandaag ontbijten we voor de laatste keer in het Boulder Dam hotel. Dit non profit hotelletje wist ons te charmeren met haar vriendelijk personeel, prettige inrichting en superontbijten. We kunnen het zeker aan iedereen aanraden als je in de buurt bent van Las Vegas.

Hoover Dam Bypass BridgeHoover Dam Bypass BridgeHoover Dam Bypass Bridge

In de voormiddag stoppen we eerst aan een lookout waar we over een splinternieuwe brug kunnen wandelen, de ‘Hoover Dam Bypass Bridge’. Deze 579 m (1,900 voet) lange brug, is pas open sinds oktober 2010. Heel toevallig heeft Casper voor onze reis een documentaire gezien op National Geographic Channel over het bouwen van deze brug. Het is dus best wel spannend voor Casper om echt op deze brug te staan. 274 m (900 voet) lager zien we de Colorado River stromen door de Black Canyon. We bevinden ons slechts 0,5 km (0,25 mijl) stroomafwaarts van Hoover Dam. Van hieruit hebben we een schitterend zicht op de Hoover DamHoover Dam. Uiteraard rijden we verder naar de dam zelf. We bezoeken niet de elektriciteitscentrale, maar enkel het visitor center. Het verbaast me wel dat we hiervoor toch nog 27 dollar plus 7 dollar parking Hoover Dammoesten betalen. Maar goed, het is zeker de moeite waard. Je krijgt toch wat uitleg over de Hoover dam. Er is ook niets leukers dan wat experimenteren met de gadgets in het visitor center. Enkele weetjes… Wanneer de bouw van Hoover Dam in 1935 beëindigd werd, was zij met 221 m hoogte en 379 m lengte de grootste dam (726 feet high and 1,244 feet long) en 1 van de grootste waterkrachtcentrales in de wereld. Vandaag is zij de hoogste boogdam in de USA. Rij je over de Hoover Dam, dan laat je Nevada achter je en kom je Arizona binnen.

Hoover DamHoover DamHoover Dam

Na een uurtje is het wel voldoende voor Casper en Finley en we rijden terug naar ons hotel om onze spulletjes in te laden voor de volgende rit… Deze brengt ons Lake Mead National Recreation Areanaar onze overnachting in Flagstaff. In totaal is de geschatte reistijd 3 uur en 22 min. Onderweg stoppen we in Kingman voor een broodje bij de Subway en tegen 16u30 arriveren we in onze accommodatie. Alweer een mooie plek voor de komende 4 dagen. Bart doet samen met Casper inkopen terwijl Finley nog een uurtje slaapt in zijn reisbedje. Onze jongens voelen zich ook hier onmiddellijk thuis. Nog snel koken als Bart terug thuis is en dan weer hetzelfde avondritueel: tandjes poetsen, wassen, verhaaltje en tegen 19u15 liggen onze jongens in bed. Het duurt niet lang of ze zijn in dromenland. De eerste was is alweer gedaan en wij kunnen weer computeren.

Lake MohaveHet landschap waar we doorreden was weer een hele ervaring. Van ver leek het vaak op woestijnduinen, maar dichterbij bleken het stenen duinen. Het is alvast de kaalste verzameling rotsen waar we al ooit zijn doorgereden. Persoonlijk vond ik het magnifiek. Natuurlijk is het na een tijdje ook wel een beetje saai. Want je rijdt maar en je rijdt maar en eigenlijk weet je niet goed wat je ziet, dus je ziet steeds meer van hetzelfde. 2 artikels hebben mijn aandacht getrokken: http://krefs.blogspot.com/2013/04/on-road-kingman-az.html en http://www.eu-geology.com/?page_id=211. En door deze artikels is mijn respect voor de geologie van deze streek en Arizona zeker vergroot. Dichterbij Flagstaff kwamen we weer meer bomen tegen en de omgeving ziet er nu weer helemaal anders uit dan deze van Boulder City.

TIPS:

-Omdat we onze kinderen vandaag niet teveel wilden bestoken met nieuwe informatie, hebben we het enkel bij ons bezoekje aan de Hoover Dam gehouden. De Grand Canyon Skywalk zou een mogelijk ‘duur’ extraatje geweest zijn, maar dat betekent ook meteen 3 uurtjes extra rijtijd. Gegeven dat we toch de Grand Canyon zelf gaan zien, lijkt me dat minder zinvol. Wel had ik graag Grand Canyon Caverns bezocht. Dat blijft zeker op mijn toekomstig to-do lijstje staan. Op onze reiswebsite kan je over beiden meer informatie vinden: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Arizona/GrandCanyonSkywalkArizonaUSAPointsofInterest en http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Arizona/HistoricRoute66ArizonaUSAByways.

-Om onze maaltijden niet te zwaar te maken, is de hoofdstop een Subway. Ben je in de USA op zoek naar een broodjesmaaltijd, dan is dit echt de ‘place to be’. De uitgebreide keuze aan broodjeszaken die we in ons Belgenlandje gewoon zijn, zijn hier onbestaande. Wij hebben ondertussen een vast dagmenu :>). Voor papa en mama een heerlijk belegd getoast broodje met kip en groentjes. Let op want je moet wel de lengte van je broodje opgeven. Bart en ik delen steeds een ‘footlong’ broodje. Wat echt fijn is voor de kinderen, is dat je een flesje melk, een vers gesneden appeltje in een zakje en een broodje naar keuze kunt beleggen. En bijna elk stadje heeft wel een Subway. Wij kijken dus steeds op onze mapapplicatie van de tablet waar we kunnen stoppen als de honger toeslaat (zie ook Tips dag 3: http://vanessa.reislogger.nl/dag-seattle-mt.70152).