Dag 17: Flagstaff: Petrified Forest National Park (9 juli 2013)

5 september 2013 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Titelfoto: Blue Mesa

Titelfoto: Blue Mesa.

We proberen een evenwicht te vinden tussen dingen bezoeken en een moment van rust, daarom staat vandaag Petrified Forest NP op het programma en niet de Grand Canyon NP.

We rijden een stuk van de overbekende route 66 en rond 10u30 arriveren we aan het Rainbow Forest Museum en Visitor Center. Het eerste wat we doen is een exemplaar van het junior ranger programma oppikken.

Rainbow Forest Museum en Visitor CenterRainbow Forest Museum en Visitor Center

Casper kan samen met papa aan de opdrachtjes beginnen. Een heel leuk museumpje trouwens met skeletten van prehistorische dieren die in dit park gevonden zijn (o.a. kleine dinosaurussen). Zoals steeds bekijken we ook het filmpje dat een mooie introductie biedt tot het park. Het is een visitor center dat onze 2 kleine dreumesen (2 en 5 jaar) weten te waarderen.

Giant Logs TrailAansluitend doen we een deel van de Giant Logs Trail. Hier kunnen we de prachtige restanten van de versteende bomen bewonderen. Casper is onder de indruk en dat zegt altijd iets. Kort gezegd zijn de versteende bomen als volgt ontstaan. De bomen zijn meegevoerd door de rivier. Dan zijn ze allemaal bGiant Logs Traillijven liggen op de bodem van de rivier. Het land werd moerassig. Er waren vulkaanuitbarstingen. Klei en lava-assen hebben de bomen en fossielen in kleine tijdscapsules gestoken. Dan zijn de bomen volledig bedekt door de aarde die naar omhoog geduwd werd en heuvels vormden. Deze heuvels zijn grotendeels afgebrokkeld en hebben een deel van de bomen en fossielen terug prijsgegeven. Het Doorsnede van een versteende boomresultaat is een bijzonder boeiend landschap met prachtige kleuren. In een aantal bomen hebben zich zelfs kristallen gevormd. De gevormde patronen zijn onbeschrijfelijk mooi. Dit is een proces dat 225 miljoen jaar geleden is gestart. Toen wij als Giant Logs TrailWesterse mens deze overvloed van versteende bomen ontdekte, hebben we er natuurlijk een potje van gemaakt. Heel veel bomen werden op korte tijd in stukken gezaagd en met dynamiet tot ontploffing gebracht om de kostbare kristallen eruit te halen. Uiteindelijk heeft de overheid hier een halt aan toegeroepen en werden de stukken land met de grootste verzameling versteende bomen beschermd. In 1906 werd het Petrified Forest een National Monument en in 1962 werd het een National Park. Dit beschermt trouwens maar 10% van al de versteende bomen in het Noord-Oosten van Arizona.

Er is in de zomer nergens schaduw te vinden in dit gebied. Gelukkig heeft het parkbeheer daar rekening mee gehouden. Bij dit visitor center vinden we een bruine overdekte beschutting met bankjes. Hier kunnen we lekker onze appels oppeuzelen en water drinken. We krijgen gezelschap van een aantal grote raven die hun aanwezigheid luidkeels kenbaar maken, tot groot plezier van onze 2 sloebers. Ik vertaal het roepen van de raven in een luid NEE, een woordje dat erg populair is bij onze jongste 2-jarige telg, Finley.

Na deze lunchpauze toeren we verder met de auto en stoppen langs enkele uitzichtpunten. Er zijn steeds wandelingen mogelijk, maar daar kiezen we niet voor. We stoppen aan het Crystal Forest en Agate Bridge.

Chrystal Forest Loop TrailAgate Bridge

Verder op deze 45km lange autorit door het park doen we een kleine extra lus van 5 Blue Mesakm en maken de Blue Mesa wandeling (zie titelfoto). Deze 1,6 km lus wandeling brengt ons in het hartje van de ‘Badlands’ van het park. Dit betekent dat we helemaal afdalen tussen de laatste bergen/heuvels van het park. Hier kunnen we perfect zien hoe de versteende bomen door weer en erosie aan de oppervlakte komen. De prachtige blauwe kleuren, worden veroorzaakt door blauwachtig bentoniet, een soort kleiaarde van vulkanische oorsprong. De heuvels waar we langs wandelen hebben een heel korrelige structuur en geven de indruk dat alles zo in elkaar kan vallen.

Blue MesaDe natuurelementen aan het werkDe natuurelementen aan het werkBlue Mesa

Het is alsof de heuvels bedekt zijn met een korstje dat er laagje per laagje afvalt. Casper vindt het alvast leuk om dit materiaal te verpulveren tussen zijn vingers. Bijzonder stoffig. Gelukkig hebben we water mee op deze wandeling, want zelfs al is het een korte wandeling, door de kleuren van de bergjes en de diepte waarin we gaan, stijgt de temperatuur tot zeker 42 graden C. Met Finley op mijn rug (in de rugdrager) vind ik het dus een behoorlijk inspannend tochtje. De rest van mijn compagnie deelt deze mening. Ik krijg zelfs hoofdpijn bij het naar boven wandelen. Duidelijk een teken dat voldoende water drinken hier een absolute must is.

De volgende stops op de autoroute zijn Newspaper Rock en Puerco Pueblo. Beide plaatsen geven een zicht op het leven van de mensen die hier woonden aan de hand van petroglyphen en ruïnes.

Newspaper RockPuerco Pueblo

Op het einde van deze autotoer ondergaat het landschap nog een dramatische verandering. De heuvels van de badlands krijgen nu alle kleuren rood. Een streling voor het oog. Nog een opmerkelijk weetje is dat je op dit punt ‘Pintado Point’ op een heldere dag 193 km ver kunt kijken en zelfs de San Francisco Peaks nabij Flagstaff kan zien. In het Pertrified Forest National Park wordt de zuiverste lucht van het USA vasteland gemeten.

Pintado PointJunior Ranger Badge

We eindigen aan het Painted Desert Visitor Center. Hier verdient Casper zijn derde Junior Ranger Badge.

Uiteindelijk zijn we rond 17u30 thuis. En dan herhaalt zich het dagelijkse avondritueel: eten, tandjes poetsen, verhaaltje en bed in. We zijn allemaal bijzonder moe. Te bedenken dat we eventueel nog 2 extraatjes hadden voorzien: ofwel Walnut Canyon National Monument, ofwel Meteor Crater. Gegeven dat dit laatste een commercieel uitgebaat ‘Landmark’ is, ging onze voorkeur uit naar de eerste. Maar beiden zullen voor een andere keer zijn.

Het was een opmerkelijke dag en ik kan alleen maar zeggen dat Petrified Forest National Park onze verwachtingen heeft overtroffen en de tijdsbesteding meer dan waard is.

TIPS:

-Route 66: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Arizona/HistoricRoute66ArizonaUSAByways.

-Walnut Canyon National Monument: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Arizona/WalnutCanyon.

-Ons lijkt het de beste keuze om de autorit te starten aan het Rainbow Forest Museum en Visitor Center en zo door het park te rijden naar het Painted Desert Visitor Center.