Dag 38: Rocky Mountain National Park (30 juli 2013)

26 september 2013 - Rocky Mountain National Park, Colorado, Verenigde Staten

Titelfoto: Trail Ridge Road - Hidden Valley Overlook

Titelfoto: Trail Ridge Road - Hidden Valley Overlook.

Deel van de bergketen Rocky Mountain in westelijk Noord-Amerika, de steilste bergen van Noord-Amerika, 60 bergtoppen hoger dan 3657.6 m (12.000 voet), verschillende ecologische zones op een korte afstand, een rijke wildpopulatie, een park voor jong en oud, … en dit o.a. toegankelijk gemaakt door 2 fantastische wegen, Old Fall River Road en Trail Ridge Road.

Vandaag is het zover. Eindelijk gaan we Rocky Mountain National Park verkennen. Bart en ik zijn dol op de Rockies. We hebben ze al een aantal keren bewonderd in de ruige 'national parks' nabij Banff en Jasper in Canada en nu komen we voor de tweede keer terug naar deze kant van de Rockies. We hebben goede herinneringen aan mooie wandelingen met Bernard en we kijken uit naar wat deze ervaring met de kinderen gaat geven.

De ochtend begint alvast goed. Iedereen is fris eOns vakantiehuisjeen klaar voor dit laatste avontuur. Finley is opgestaan zonder koorts en met zijn voetjes gaat het ook de goede kant op. De jongens en ikzelf smullen van een portie havermoutpap met appel en kaneel, maar dat is niet aan Bart besteed ;>) Het duurt wel even eer we goed en wel op pad zijn. We gaan vandaag via de Old Fall River Road naar omhoog en keren terug via de Trail Ridge Road. Onderweg stappen we uit voor enkele wandelingen.

West Horseshoe Park OverlookHet is aanschuiven aan het Beaver Meadow Entrance Station. Het is duidelijk dat de wegen hier druk gebruikt worden. Bear Lake is blijkbaar een heel populaire bestemming. Bordjes kondigen files aan, maar deels zijn deze ook te wijten aan wegenwerken. Dit ligt vandaag echter niet op onze route, dus eens de ingang gepasseerd kunnen we vlot doorrijden naar West Horseshoe Park. In de verte zien we duidelijk de Alluvial Fan liggen die het begin van de Lawn Lake Trail markeert. Ook op de foto is dit mooi zichtbaar. De meanderende Fall River ontsnapt op deze foto een beetje aan de aandacht, maar is geweldig om te zien. De vele kronkelende bochten maken duidelijk dat deze plek op bepaalde ogenblikken in het jaar volledig overstroomt.

Verder op de weg passeren we de parkings voor Lawn Lake Trail. Dit ziet er echt een trekplaats voor ouders met kinderen uit. Overal staan wagens en het is er vreselijk druk. Het is duidelijk dat je voor de rust hier niet rond het middaguur moet zijn. Endovalley biedt een laatste picknickmogelijkheid net voor de ‘one way up only road’, de ‘Old Fall River Road’. Eens op dit gedeelte van de weg kan je niet meer terug. Iedere weggebruiker moet zich hier goed realiseren dat het volledige nationale park zich boven de 2.2860m (7,500 voet) bevindt. Dit maakt dat je best eerst acclimatiseert vooraleer inspannende activiteiten te plannen. Zelfs van autorijden op deze hoogte kan je hoogteziekte krijgen. Ondertussen is dit voor ons geen probleem en we gaan vol verwachting de uitdaging aan. De weg dateert van 1920 en was de eerste autoroute in dit park. Ook nu is dit 18 km (11 mijlen) smalle, lange baantje voornamelijk een grindweg en doorspekt met geweldige haarspeldbochten. Met een snelheidsbeperking van 24 km/uur (15 ml/h) kunnen we ons een beetje voorstellen hoe die oude wagens met weinig ‘tufkracht’ het avontuur opzochten.

Old Fall River Road - Chasm Falls TrailOld Fall River Road - Chasm Falls TrailOld Fall River Road - Chasm Falls Trail

Onze eerste stop is Chasm Falls. We zien een rolstoelgebruiker naar het begin van het pad gaan, maar dat blijkt onbegonnen werk. Voor de kinderen zijn de hobbels en rotsen pure fun. Een korte tocht brengt ons naar een schattig watervalletje, voor Finley (2 jaar) en Casper (5 jaar) steeds weer een plezante belevenis.

Old Fall River Road - Chasm Falls TrailOld Fall River Road - Chasm Falls TrailOld Fall River Road - Op weg naar Chapin Pass

De baan naar omhoog is voor de kinderen misschien minder boeiend. De bomen zijn bijna met de hand aan te raken, maar belemmeren ook vaak het uitzicht… geen weidse vergezichten. Finley valt in slaap. Gegeven dat we nog willen lunchen is dit niet zijn beste timing. Grillige rotsformaties markeren de boomgrens wanneer we Chapin Pass naderen.

Old Fall River Road - Op weg naar Chapin PassOld Fall River RoadOld Fall River Road - Picknickplek

Langzaamaan verandert het landschap en komen in we alpine toendra. We vinden een mooi plekje om te picknicken met uitzicht op het Alpine visitor center en een schitterend vallei. Met wat geluk kan je hier elanden spotten, maar helaas… een eekhoorntje beschouwt ons gelukkig wel als goed gezelschap ;>) Finley wordt wakker en geniet mee van een boterham. Ik doe mijn ogen dicht en probeer de beelden op mijn netvlies te branden. Ik weet nu al dat ik thuis heimwee ga hebben naar dit ongelooflijk mooie park. Casper en ik ademen eens diep in om de ijle, zuivere lucht in ons op te nemen. We nemen ook de tijd om een aantal opdrachtjes uit te voeren van het junior ranger programma.

Alpine Visitor CenterAlpine Visitor Center

Het Alpine Visitor Center is natuurlijk onze volgende stop. De parkeerplaats is afgeladen vol, maar we vinden een plekje. We zijn net op tijd om een rangerpraatje bij te wonen over het natuurgeweld in dit park. Donder, bliksem en snel wisselende weersomstandigheden zijn bijzonder gevaarlijk… dit park staat ervoor bekend. Vooral de namiddag is een moment om op te passen. Wolken verzamelen zich aan deze kant van de bergen en toveren de valleien en bossen om in een gevaarlijk klank en lichtspel. Elk jaar maakt het weer hier enkele slachtoffers. De bliksem Junior Ranger Badgezoekt soms zijn gruwelijke weg. Zo ook voor de ranger die deze hoed droeg die op de grond ligt tijdens de Junior Ranger Badgerangerbabbel. Een groot gat toont een blikseminslag. De ranger heeft het overleefd, maar draagt nog steeds de gevolgen. Na de babbel vraagt een andere parkranger naar alle kindjes die geen Engels spreken en junior ranger willen worden. Vier kindjes, waaronder Casper, mogen met hun hand in de lucht de eed afleggen, omringd door een enthousiast publiek. Casper vindt het duidelijk schitterend om op deze manier voor de laatste keer junior ranger te worden. Zijn badge wordt opgespeld… voor de 12de keer. Mamma zal haar best doen om er thuis een mooie herinnering van te maken.

Alpine Visitor CenterTrail Ridge Road - Lava CliffsTrail Ridge Road - Marmotten

Het is tijd om aan de terugweg te beginnen. De kinderen beginnen ook wel een beetje moe te worden. Voor hen is het natuurlijk wel weer in de wagen zitten. Toch stoppen we even aan de Lava Cliffs, de ideale plaats om te zoeken naar de prairie Trail Ridge Road - Elk of hertenvalk. Hier is zelfs het hoogste nest van een koppeltje prairievalken in de USA gevonden. De valken blijven achterwege, maar de spelende marmotten zijn wel terug van de partij, tot groot plezier van Casper en Finley. Wat verder trekt een hele kudde herten de aandacht. In dit park zie je ze vaak en met grote aantallen. Een ‘verkeerd’ parkbeleid in het verleden heeft enkele natuurlijke roofdieren zoals de grijze wolf uitgeroeid. Hierdoor hebben de herten vrij spel en dit heeft gevolgen voor Trail Ridge Road - Hidden Valley Overlookhun natuurlijke omgeving. Zo zie je in het park hekken rond de essen (aspen)en wilgen (willows) staan. De schors van de es en wilg wordt afgeknaagd door de herten, waardoor deze bomen voortijdig aan hun einde komen. De hekken voorkomen dit en bevorderen een nieuwe populatie. De coyote is wel een parkbewoner. We kunnen de pels bewonderen aan Hidden Valley Overlook (zie titelfoto). Hier zien we in de verte de Alluvial Fan liggen die we eerder op de dag gepasseerd zijn. Ook hebben we nog eens een mooi zicht op de prachtige meanderende Fall River in West Horseshoe Park.

Estes ParkEstes ParkEstes Park

Hidden Valley Overlook is onze laatste stop voor vandaag. We rijden in 1 ruk door naar ons vakantiehuisje en rond 5u zijn we thuis. We koken ons eigen potje eEstes Parkn besluiten met ons gezin nog te genieten van een avondwandeling in Estes Park. Dit is echt zo’n mooi, groen stadje met op de achtergrond de indrukwekkende Rocky Mountains. Een speeltuintje doet de kinderhartjes sneller slaan en zorgt voor nog wat extra beweging. We snoepen met zijn allen van een ijsje en dan zit deze geslaagde dag erop.

TIPS:

-Bezoek onze reiswebsite http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Colorado/RockyMountain voor enkele handige links en een oriëntatie van de belangrijke parkstops.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl