Dag 15: Las Vegas: Red Rock Canyon National Conservation Area (7 juli 2013)

3 september 2013 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Titelfoto: Red Rock Canyon National Conservation Area

Titelfoto: Calico Hills landschap in Red Rock Canyon.

Vandaag bezoeken we Red Rock Canyon. Ook dit park bewijst dat ‘national’ niet zomaar wordt toegevoegd aan de parknaam. Dit is een plek waar je enkele uitzonderlijke geologische kenmerken, planten en dieren kan bewonderen, die het beste van de Mojave Desert vertegenwoordigen. Deze unieke Canyon bevindt zich in Amerika’s kleinste en droogste woestijn.

Maar we zouden geen ‘Bourgondische’ Belgen zijn, als we niet eerst genieten van een lekker ontbijt. We zijn op tijd uit de veren om tijdens het ontbijt, rond 8u, met opa en oma te skypen.

Tijdens onze rit naar Red Rock Canyon worden we met onze neus op de ‘berg’ gedrukt, dat we hier in een schietgrage staat zijn. De gigantisch grote woorden Pro Gun Club op een berg, vertegenwoordigen de “Desert Hills Shooting Club”. Een snapshot van Las Vegas langs de autoweg toont nog eens de Stratosphere in de verte.

Red Rock Canyon visitor centerTegen 9u komen we aan bij het Visitor Center van Red Rock Canyon. We willen de ‘scenic loop’ van 21 km of Red Rock Canyon National Conservation Area13 mijl doen voor dat we op het warmste moment van de dag zijn. Een aangename verrassing is dat de temperatuur hier echt koeler is dan in Las Vegas of Lake Mead. In het Visitor Center kijken we eerst allemaal naar de parkfilm. Casper staat oog in oog met een Chuckwalla (sauromalus obesus) of gewoon hagedis. We pikken het gratis werkboekje op met 4 opdrachtjes (wanneer <6jaar) voor Casper om Junior Ranger te worden. Met het boekje in de aanslag bezoeken we de buitententoonstelling achter het Red Rock Canyon National Conservation Areavisitor center Red Rock Canyon National Conservation Areamet als thema water, vuur, aarde en lucht. In 1 van de vele holletjes zoeken we naar Max de woestijnschildpad. Helaas, hij blijft in de ‘koelte’ en dus onzichtbaar. Het prachtige kleurenpalet van Red Rock Canyon verveelt niet. Rood, oranje, bruin en grijs wisselen elkaar af. Deze magnifieke zandstenen kliffen bestaan uit Aztec Sandstone. 180 miljoen jaar geleden versteende het gigantisch duinenveld geleidelijk onder zijn eigen gewicht. De wind die deze duinen bespeelde, zorgde voor de zichtbare lijnen in de rotsen.

De ‘scenic loop’ geeft ons heel wat mogelijkheden om te stoppen. Wij bepalen onze stopkeuze a.h.v. de opdrachtjes die Casper moet uitvoeren. De ‘Sandstone Quarry’ is een leuke ontdekkingsplek voor het hele gezin.

Red Rock Canyon National Conservation AreaRed Rock Canyon National Conservation AreaRed Rock Canyon National Conservation Area

De duidelijke kleurveranderingen in de rotsen vertellen iets over de geologische geschiedenis van deze plek. Stel je de aarde voor ongeveer 65 miljoen jaar geleden. Twee aardplaten botsen tegen elkaar, waarbij een oudere laag kalksteen over een jongere laag zandsteen glijdt. Dit veroorzaakt een breuklijn in de aarde, die tot in Canada zichtbaar is. In Red Rock Canyon is het resultaat van deze ‘Keystone Thrust Fault’ (zie titelfoto) het duidelijkst zichtbaar. Na een korte wandeling kunnen we zien hoe hier een eeuw geleden de zandstenen uit de rotsen werden gekapt. Casper en Finley zijn duidelijk in hun nopjes.

Rond 11u zoeken we naar een picknick plekje in de schaduw. ‘Willow Springs Picnic Area’ is de ‘place to be’. Het is de laatste parking. We hebben hier ook de gelegenheid om ‘Red Hand Pictographs’, rode handen op de rotsen te zien. De Southern Paiute en Mojave Indians trokken enkele duizenden jaren geleden rond in dit barre landschap en lieten deze rotstekeningen na.

Red Rock Canyon National Conservation Area Red Rock Canyon National Conservation AreaRed Rock Canyon National Conservation Area

Vanaf ons picknicktafeltje in de schaduw van een boompje zien we een echt’ bighorn sheep’, bijzonder onopvallend door zijn kleur. Dit is een ‘desert bighorn sheep’. Wij hebben geluk dat we er eentje zien, want dat is zeker niet vanzelfsprekend.

We rijden terug naar de eerste parking en starten de Lost Creek Children’s Discovery Loop Trail.

Deze super leuke korte wandeling van 1 km laat ons een heel gevarieerd stukje van Red Rock Canyon zien. Zoals reeds gezegd, het is met 35°C  redelijk koel. Finley doet snel een slaapje op mijn rug. De opdrachtjes uit het junior ranger boekje zijn bijzonder stimulerend voor Casper. Eerst ziet hij de wandeling niet goed zitten, maar dan wilt hij echt zelf de volledige wandeling doen. 40 minuten later staan we terug aan de wagen.

Junior Ranger BadgeIn het Visitor Center wordt Casper vol trots voor de tweede keer ‘junior ranger’. Tegen 14u zijn we terug in het hotel. We eten nog snel een kleine hap in een bruin café en rond 15u ligt Finley in dromenland in zijn zalig bedje in het hotel. Ik werk het reisverhaal bij en papa en Casper zijn samen op schok naar het speeltuintje aan Bighorn Park/Hemenway Park. Als Finley goed gehumeurd wakker wordt, kunnen de kinderen nog spelen in de ruime lobby van ons hotel. Het is er fijn rustig en het mag. De volwassenen computeren wat en de kindjes kunnen nog even relaxen vooraleer we nog een hapje gaan eten. Rond 19u is het bad, verhaaltje en bed. Een unieke dag is weer voorbij.

TIPS:

-Als je skypt, zorg er dan voor dat aan beide kanten de videoverbinding op lage resolutie staat, of lage kwaliteit. Anders kan het zijn dat door de lange afstand, of doordat je een telefoonverbinding gebruikt (SIM-kaart), de beelden niet doorkomen. Zeker voor de kinderen neemt dat een stuk van de skypepret weg.

-Hemenway Park is een goede plek om ‘desert bighorn’ te zien (zie dag 13: http://vanessa.reislogger.nl/dag-13-las.72237).

-Op onze reiswebsite http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Nevada/RedRockCanyonNevadaUSANationalConservationArea geven we je nog wat uitleg en een aantal links.

-Red Rock Canyon heeft wereldwijde bekendheid om zijn bergbeklimming: http://www.blm.gov/nv/st/en/fo/lvfo/blm_programs/blm_special_areas/red_rock_nca/recreation/rockclimbing.html.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade