Dag 7: Fort Klamath: Collier State Park - Newberry National Monument – Crater Lake NP (29 juni 2013)

26 augustus 2013 - Crater Lake National Park, Oregon, Verenigde Staten

Titelfoto: Newberry National Volcanic Monument

Titelfoto: Newberry National Monument.

De ultieme ochtendstart voor elke jongen... of voor elke man met een jongenshart… het ‘Collier Memorial State Park and Logging Museum’ (http://www.collierloggingmuseum.org/).

Collier Memorial State Park and Logging MuseumCollier Memorial State Park and Logging MuseumCollier Memorial State Park and Logging MuseumCollier Memorial State Park and Logging Museum

Hier kunnen Casper en Finley zich uitleven op machines en gereedschappen die allemaal verband houden met de houtindustrie. Sommige van deze materialen zijn uiterst zeldzaam en gaan terug tot 1880. Een vrijwilliger van dit openluchtmuseum spreekt ons aan om met veel enthousiasme over dit park te vertellen. Zo ontdekken we zelfs een machine die de uitbarsting van Mount Saint Helens in 1980 overleefd heeft. We kunnen rondsnuffelen in de cabins van het ‘pioneer village’. Het geeft een kijkje in het leven van de pioniers van het ‘wilde westen’. Een paar uur om dit park te bezoeken volstaat.

Ons einddoel vandaag is het Lava Lands Visitor Center. Het is echter een lange rit en we nemen rond de middag een pauze aan La Pine Public Library en Frontier Heritage Park. Het parkje met speeltuin is ideaal voor ons en de kinderen. We naderen onze bestemming en zien lavavelden. Uiteraard is Casper onder de indruk. De Lava Butte die oprijst achter het visitor center, maakt deel uit van Newberry National Volcanic Monument. We zijn bijzonder nieuwsgierig naar deze kleine vulkaankegel. In de verte ligt het grote broertje, Mount Bachelor. De lava butte is 1 van de uitlaatpijpen van deze grote en mogelijk actieve vulkaan. De  USGS website (http://vulcan.wr.usgs.gov/Volcanoes/Bachelor) leert je hier alles over.

Newberry National Volcanic MonumentNewberry National Volcanic MonumentNewberry National Volcanic Monument

Aan de ingang van het visitor center krijgen we een kaartje met het uur waarop we deze butte kunnen bezoeken. Er mogen maar 10 auto’s om het halfuur naar deze butte rijden, vanwege de beperkte parkeermogelijkheid. Alles verloopt vlot en even later wandelen we naar de Fire Lookout. Hier wordt er met moderne middelen naar bosbranden gezocht, zodat de omliggende gemeenschappen tijdig gewaarschuwd worden. Deze Fire Lookout is 1 van de belangrijkste uitkijkposten in het noordwesten en is niet toegankelijk voor het publiek. Vanaf deze lookout brengt een wandeling je op een half uurtje helemaal rondom de lava butte terug naar de parking.

Crater Lake NPOndanks dat we heel graag meer willen zien van dit National Monument, besluiten we terug te rijden. Het is al een hele rit en met kinderen moet je ergens de grens trekken. Omdat Crater Lake ons zo aanspreekt, willen we er onze avond afsluiten. Via de noordelijke ingang bereiken we rond 17u30 Crater Lake Lodge. Het is een prachtige rit. De laatste sneeuw ligt aan de rand van de weg. En uiteraard nemen we de tijd om het meer in ons op te nemen. We hebben niet gereserveerd, maar we zijn op een tijdstip aan de Lodge dat dit geen probleem is. Dit etentje met uitzicht op het meer, is voor ons allemaal wel bijzonder en een absolute aanrader. Het haardvuur brandt gezellig in de ontspanningsruimte.

Crater Lake NPCrater Lake NPCrater Lake NP

Na een geslaagde maaltijd, kan Finley zich ook uitleven op de trappen van de Lodge. Ons meneertje toont hier voor de eerste keer dat hij een volleerde trappenloper is. De trap moet en zal eraan geloven.

We zijn niet te laat thuis ’s avonds. De kinderen liggen op tijd in bed. Zoals elke avond bekijken we wat we de volgende dag kunnen doen. Het krantje van Crater Lake en andere info komen hier zeker van pas, want de internetverbinding wil niet echt meewerken.

Tips:

-Wil je niet zomaar naast de baan een pauze nemen en meer genieten van je picknick, zoek dan naar de bibliotheek of het ‘gemeente’huis van de plekken waar je passeert. Deze worden vaak gecombineerd met een parkje met picknick gelegenheid en met een speeltuintje. Met wat geluk vind je er ook de schaduw waarnaar je op zoek bent. Ben je op doortocht tijdens de week, dan is het ook de ideale plaats om naar het toilet te gaan.

-Newberry National Volcanic Monument heeft meer te bieden dan de Lava Butte en is een uitgebreider bezoek waard. Op onze reiswebsite vind je er meer informatie over: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Oregon/NewberryOregonUSANatMon

1. Dominiek:
    9 september 2013
    Mooie foto's. Groetjes van de buren.