Dag 2: Seattle: Pike Place Market en Ballard Locks fish ladder (24 juni 2013)

21 augustus 2013 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Titelfoto: Ballard Locks fish ladder

Titelfoto: Ballard Locks fish ladder.

Vandaag plannen we een rustige dag. We komen langzaam op gang, maar de jetlag is niet echt voelbaar. Zo snel mogelijk aanpassen aan de lokale tijd, is het beste wat we kunnen doen. Na het ontbijt gaat Bernard met ons mee op schok.

Pike Place MarketHet is niet onze eerste keer in Seattle en we starten met een bezoek aan Pike Place Market. Deze prachtige overdekte markt in het hartje van downtown Seattle bruist van de activiteiten. Er wordt van alles verkocht, specerijen, vis in alle soorten en maten, kleding, lekkere hapjes,… Een leuke plek om cadeautjes te veroveren. Casper en Finley komen ogen te kort. Voor Casper een leuke plaats om zijn fotoapparaat uit te proberen.

Aan 1 van de viswinkels is het pret gegarandeerd. Bestelt er iemand een vis, dan wordt deze met veel Pike Place Marketshow over de toonbank gezwierd. Aan verschillende standjes kunnen we allerlei hapjes proeven. Zo veroveren we ons een paar Chukar Cherries. Een kers verborgen in een chocolade bol is een typische specialiteit van Seattle. We kuieren op ons gemakje door de markt en plots wordt Bernard gevraagd door enkele meisjes om met hen op de foto te staan. Aanleiding is zijn superman t-shirt. Deze meisjes vieren een vrijgezellenfeestje en hebben toevallig ditzelfde t-shirt aan. Wat later wandelen we naar de kade en passeren we een kaaswinkeltje. Hier wordt de kaas voor je neus gemaakt. Nog wat verder komen de verse broodgeuren ons tegemoet en we slaan meteen onze slag. We wilden nog heel graag met Casper op het rad, maar Finley is toe aan een middagslaapje.

Ballard Locks fish ladderDe Ballard Locks fish ladder bezoeken we in de namiddag. Iedereen is in de stemming, het weer zit Ballard Locks fish laddermee. We parkeren ons aan het Commodore Park en een mooie wandeling naast de rivier brengt ons naar deze visladders. Deze ladders maken het verschillende soorten zalm mogelijk om toch langs de sluizen te kunnen en om zo te zorgen voor hun nakomelingen verder op de rivier. Het is prachtig gemaakt, een glazen afscheiding onder water laat je de vissen van dichtbij zien. Vissen die moe zijn kunnen zelfs even rusten in een zijhokje, vooraleer ze Ballard Locks fish ladderweer stroomopwaarts moeten. De capriolen van de vissen zijn het bekijken waard, maar ook de sluizen hebben een grote aantrekkingskracht op onze kinderen.

En van de ene kant van het Ship Canal kunnen we wandelen naar de andere kant. Hier zien we de boten passeren door de sluizen. Een visitor center en de Botanical Garden aan deze kant van het Ship Canal zijn ook een bezoekje waard, maar dat laten we zo.

Na deze kalme dag gaan de kinderen op tijd slapen (19u) en hebben de volwassenen nog een fijne avond om bij te babbelen.

TIPS:

Het reisbedjeKies voor een lichtgewicht reisbedje. Wij hebben bij de geboorte van Casper gekozen voor BabyBjörn. Het bedje staat in enkele seconden op zijn pootjes en is even snel ingepakt in de daarvoor bestemde tas. Het is een dure aankoop, maar we hebben er ondertussen al zoveel plezier aan beleefd, dat we er nog geen seconde spijt van hebben gehad. Bij mijn weten is het ook het lichtste reisbedje dat er bestaat en het past gewoon in onze grootste koffer.