Dag 6: Fort Klamath: Crater Lake National Park en Eagle Ridge Park (28 juni 2013)

25 augustus 2013 - Crater Lake National Park, Oregon, Verenigde Staten

Titelfoto: Crater Lake NP

Titelfoto: Crater Lake National Park.

De dag begint met een stevig ontbijt in onze cabin. Crater Lake NPWe bevinden ons op een half uur rijden van het Steel Visitor Center. Dit is de eerste stop. Bart en Casper bekijken de Park Film, ‘Crater Lake: Into the Deep’. Omdat Finley nog te klein is, neem ik hem mee naar het riviertje achter het visitor center. We vinden een plekje waar we veilig kunnen spelen met het water en Finley amuseert zich best. Na een half uurtje komt Casper enthousiast vertellen wat hij te weten is gekomen over Crater Lake.

Het is toch wel een heel speciaal meer. Waar nu Crater Lake is, was er 7700 jaar geleden een vulkaan, ‘Mount Mazama’ van 3658 m. Op dat tijdstip kwam de vulkaan tot leven met een geweldige uitbarsting via allemaal kleine ontluchtingskanalen rondom deze berg. De magmakamer onder de berg kwam beetje bij beetje droog te staan, waardoor de berg zijn eigen gewicht niet meer kon dragen en instortte. Op een paar dagen tijd is een magnifieke berg veranderd in een gigantisch gat. En dit gat heeft zich al die tijd gevuld met regen en gesmolten sneeuw. Crater Lake is niet alleen het diepste meer van de USA, maar heeft ook het zuiverste water in de hele wereld. De combinatie van zuiver en diep water geven het water een prachtige blauwe kleur, een intensiteit blauw die het meer zijn bekendheid heeft gegeven. Mensen van overal ter wereld komen dan ook dit meer bewonderen.

Wij oefenen nog even geduld uit om naar het meer te rijden. Eerst willen we ons aan een kleine wandeling Crater Lake NPwagen vlakbij het Steel visitor center, Castle Crest Wildflower Trail en Lady of the Woods Trail. We beginnen aan Castel Crest Wildflower Trail, maar na een kwartiertje keren we terug. We zijn nog te vroeg in het seizoen voor de bloemenpracht en daar was het ons wel om te doen. De muggen zijn trouwens ook niet het beste gezelschap. Om nog even de benen te strekken zoeken we naar de Lady of the woods, een sculptuur van een dame verborgen in een boom.

Na deze wandeling nemen we de wagen en volgen de West Rim Drive. Onderweg genieten Crater Lake NPwe van een zalige picknickpauze met zicht op Wizard Island. Het meer is werkelijk indrukwekkend. We eindigen onze autorit aan Cleetwood Cove Trail waar je met een bootje het meer opkan. We nemen gewoon een kijkje, want de stijle wandeling naar beneden en de boottocht zelf worden niet aangeraden voor kleine kinderen.

Op de terugweg naar onze cabin, volgen we niet de lus rond het meer. We besluiten het slaapje van Casper en Finley te combineren met een rit naar Eagle Ridge Park.

Eagle Ridge ParkEagle Ridge ParkEagle Ridge Park

Hier worden we getrakteerd met een prachtig uitzicht op Upper Klamath Lake. Het is vooral een interessante stop, eigenlijk meer een aanrader voor vogelliefhebbers. Het water is zeker geen speelplaats voor kinderen. Casper merkt op dat het er vies en groen uitziet. Het is ook een plaats waar je het meer met een kano kan verkennen. Je kan er een wandeling langs het water maken, maar in plaats daarvan rijden we terug en stoppen bij Rocky Point Resort.

Rocky Point ResortRocky Point ResortRocky Point Resort

We hopen dat we hier kunnen genieten van een etentje met uitzicht op het meer. Het restaurant krijgt redelijk positieve beoordelingen op het internet. We hebben pech, het restaurant is pas open vanaf 18u en dat vinden we te laat. Finley heeft nog reuze lol met het observeren van eekhoorntjes en we zien kano’s vertrekken om Upper Klamath National Wildlife Refuge te verkennen.

Het wordt koken in de cabin en na een eenvoudige maaltijd en een verhaaltje gaan onze kindjes naar bed.

Tips:

-West Rim Drive Crater Lake. Wanneer je niet vergezeld bent door kleine kinderen raad ik je zeker een boottocht aan. Deze geeft je de kans om een korte duik te nemen in het koude water van het meer en om Wizard Island te bezoeken.

-East Rim Drive Crater Lake. Zoek naar het ‘Phantom Ship’ vanaf de ‘Phantom Ship Overlook’. Wij hadden de kans niet, omdat er aan de baan gewerkt werd.

-Wil je je eens aan een kanotocht wagen of meer weten over Upper Klamath Lake, neem dan gerust een kijkje op onze website: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Oregon/UpperKlamathOregonUSANationalWildlifeRefuge