Dag 29: Yellowstone National Park: West Yellowstone naar Mammoth Hot Springs (21 juli 2013)

17 september 2013 - Yellowstone National Park, Verenigde Staten

Titelfoto: Junior Ranger Casper in actie

Titelfoto: Junior Ranger Casper in actie.

Vandaag brengt onze route ons langs het Madison Information Station, Gibbon Falls, Artists Paintpots, Gibbon Meadows picnic area, Roaring Mountain, Golden Gate en Boiling River Soaking Area. Al deze stops leren ons iets meer over een stukje noordelijke route van het park.

Het wordt weer een spannende dag. Doordat ik iedereen aanspoor tot actie geraken we allemaal vroeg uit de veren. Ik wil absoluut ‘Running Bear Pancake House’ in West-Yellowstone uitproberen met ons gezin. Het krijgt alvast voldoende goede referenties en na een geslaagde ontbijtsessie kunnen we dit alleen maar bevestigen. Zeker een plek om op tijd te zijn, want bij het buitengaan staat er een lange rij wachtenden te watertanden ;>). We zijn goed op dreef, want even later wonen we ook het junior ranger programma ‘Experiencing Wildlife in Yellowstone’ bij aan Madison Information Station. Dit is een prachtige plek voor zo een babbel. We zitten op ons gemak achter een klein visitor center met uitzicht over een vallei. In de verte zien we herten. Finley heeft heel wat trappenplezier met papa terwijl Casper en ik naar de uitleg over de wilde dieren luisteren. Als de ranger vraagt welke dieren de kinderen al gezien hebben, steekt Casper zijn hand op en kan hij trots zeggen: bizon. We leren meteen iets bij. Een bizon kan 1,8m (6 voet) hoog springen en wanneer hij boos is, loopt hij met een snelheid van 56 tot 64 km per uur (35-40 mph).

Terug onderweg, zien we rond 10u onze eerste adelaar, een bald eagle. Het is wel inzoomen met de lens. Iets verder staat een bizon te grazen en weer wat later spotten we herten naast een rivier. Ik lees voor uit de parkkrant. De tips bij het gedeelte ‘be prepared for bear country’ doen ons allemaal de slappe lach krijgen. Uiteraard zijn het goede tips… hopelijk moeten we ze niet in het echt toepassen.

Bald EagleGibbon Falls

Het is tegen de middag als we uitstappen om Gibbon Falls te bewonderen. Deze 26 m (84 voet) hoge waterval klettert over de overblijfselen van de Yellowstone Caldera rand. Een hele mooie waterval met een kleine wandeling langs de rand.

Artists Paintpots overzichtArtists Paintpots warmwaterbronArtists Paintpots warmwaterbron

12u23. We zijn nog fit en we zien het helemaal zitten om Artists Paintpots te bezoeken, 1 van de hoogtepunten van de Madison Area (http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/madisonplan.htm). Een luswandeling van 1,6 km (1 mijl) brengt ons langs kleurrijke warmwaterbronnen, 2 grote borrelende modderpoelen (zie film: http://vanessa.reislogger.nl/video/mudpot.8830) en door een stukje bos dat in 1988 in brand stond. Ijzeroxide tovert de witte modder van de Artists' Paintpots om in kleurrijke pastellen. De modder varieert van lopende modder, tot dikke blubber en kan 4.6 m (15 feet) de lucht inspuiten. Yellowstone is een plek waar je de natuur ziet leven. Overal vragen borden met aandrang om op het pad te blijven. In 2008 werd dit pad nog afgesloten, omdat een toerist per ongeluk in een plas regenwater naast het pad stapte. De dunne korst aarde begaf het. De toerist belandde in een nog onontdekte warmwaterbron en verbrandde haar enkel en onderbeen. Uiteraard zijn wij brave toeristen ;>) en we genieten gewoon van deze tocht.

Junior Ranger Casper in actieArtists Paintpots

Papa en Casper slaan aan het werk met een junior ranger opdracht. Een tekening leert Casper alles over de kleuren van een warmwaterbron. Variërend van bruin, groen, oranje, geel en blauw, vormt bruin het koelste en blauw het warmste punt van de bron. Grote aantallen warmte minnende micro-organismen veroorzaken deze kleurenpracht. Iets verder luisteren Finley en ik naar geheimzinnige geluiden die opborrelen uit de aarde. We vinden deze stop allemaal de moeite.

Gibbon Meadows picnic areaGibbon Meadows picnic area

Na de Artists Paintpots nemen we onze lunchpauze aan Gibbon Meadows. Hier leven we ons even uit in een korte pootjebaden sessie in het water van de Gibbon River. Het is 14u als we weer op pad gaan.

Roaring MountainEen half uurtje later zien we een witte kale berg met de naam ‘Roaring Mountain’. Deze zure warmwaterminnende (hydrothermal) omgeving is bedekt met fumarolen (dampbronnen of droge geisers: spleten in het aardoppervlak, waaruit gas ontsnapt) waBizonsaruit sissende, bulderende, zuchtende of fluitende geluiden kunnen ontsnappen. Hier zijn ‘sulfolobus acidocaldarius’ (http://mms.nps.gov/yell/ofvec/exhibits/ecology/microbes/microbes8.htm) aan het werk. Deze microben die gedijen in bijna kokend water dat zo zuur is dat het gaten in kleding kan branden, veranderden voorgoed de kijk van wetenschappers over de grenzen van het leven. Maar wij horen… niets… Iets verder zien we een bizon naast de baan. We keren er even voor terug om toch maar die unieke foto te trekken.

En dan wordt het extra spannend… is er een beer te zien… een parkranger regelt het verkeer. Het zijn niet de mensen die beschermd worden, maar de beren. De parkranger maakt ons duidelijk dat we niet mogen parkeren in de omgeving waar de beer het bos in is verdwenen. We parkeren iets verder. We wandelen terug en slaan een praatje met de ranger (http://www.nps.gov/yell/naturescience/bears.htm). Het grotere Yellowstone ecosysteem is 1 van de weinige streken ten zuiden van Canada waar grote aantallen grizzlyberen leven. Casper mag aan hem vragen hoeveel beren er in Yellowstone leven. De ranger verteld dat de grizzlypopulatie vandaag geschat wordt op een 600-tal. Over het aantal zwarte beren heeft het park geen schattingen (http://www.nps.gov/yell/naturescience/bearchar.htm). De beer die wij op het oog hebben, blijft onzichtbaar.

Golden GateGolden GateBoiling River Soaking Area

Na het mini-beren-avontuur rijden we plotseling een indrukwekkende kloof binnen en het landschap ziet er plotseling helemaal anders uit, Golden Gate. We zijn beland aan Rustic Falls (http://www.nps.gov/yell/photosmultimedia/0005goldengate-iy.htm). Deze bergpas is niet voor mensen met hoogtevrees. Bovenaan de waterval is er een mini parkeerplek. Iets verder vinden we Mammoth hotsprings, maar dit bezoeken we vandaag niet. Van 1 van onze vorige reizen weten we dat het prachtig is, maar het is al later en we willen de kinderen nog wat laten ontspannen. In de plaats zoeken we naar 1 van de 2 zwemplekjes in Yellowstone, ‘Boiling River Soaking Area’(http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/nmammoth.htm). Het ligt net buiten het park. Maar we zien dat er helemaal geen schaduw is. De eigenlijke ‘pootjebaden’ plek is ook een eindje wandelen. Het lijkt ons dus niet de juiste plaats op dit warm moment van de dag. Dat is wel een teleurstelling. Casper en ik hadden er ons op verheugd om in zo’n warmwater gedeelte van de rivier te liggen.

West EntranceDe dag is weer voorbij gevlogen. We zijn moe van onze daguitstap en we besluiten om terug naar ons vakantiehuisje te rijden. Vlakbij de West-entrance komen we in een file terecht. Een paar bizons vinden West Entrancehet leuk op hun dooie gemakje over de straat te wandelen. Rond 17u bereiken we de West-entrance van het park en dan is het nog een half uurtje in de wagen. Het was zeker een leuke dag en we zijn helemaal klaar om morgen het park voor de derde keer te ontdekken.

TIPS:

-Je kan op 2 plaatsen zwemmen in of nabij het park: Boiling River Soaking Area (https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/mammothindepth.htm).en Firehole Swim Area (https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/madisonplan.htm). Informeer je eerst bij een visitor center of via de overheidswebsite om na te gaan of het veilig is.

-De Grand Loop Road brengt je langs al de belangrijke hoogtepunten van Yellowstone National Park. Op onze website kan je deze weg in detail bekijken: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Wyoming/YellowstoneWyomingUSANatPark.