Dag 28: Yellowstone National Park: West Yellowstone naar Old Faithful (20 juli 2013)

16 september 2013 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Titelfoto: Spectaculaire uitbarsting Morning Geyser

Titelfoto: Spectaculaire uitbarsting Morning Geyser.

Gecreëerd in 1872 is dit het oudste en eerste Nationale Park in de wereld. Yellowstone spreekt tot de verbeelding… haar kleurenpracht, een bijna intact ecosysteem, ’s werelds grootste geisercollectie, een wereld die barst van de vulkanische activiteit, maar tevens een heel toegankelijk park, maken dit tot 1 van meest bezochte parken van de USA.

Lower geyser basinOld Faithful AreaLower geyser basin

De geweldige variatie in kleuren wordt veroorzaakt door warmteminnende organismen (thermofielen) en bacteriën. Het bijna intacte ecosysteem zorgt ervoor dat de grote aantallen bizons, wolven, herten en beren tot mogelijke ontmoetingen leiden. Yellowstone bevindt zich in een krater die gevormd werd door een supervulkanische explosie, de grootste ooit, 640,000 jaar geleden. Vandaag zorgen meer dan 10.000 hydrothermische activiteiten, zoals geisers, warmwaterbronnen, al dan niet borrelende modderpoelen en fumarolen (dampbronnen of droge geisers: spleten in het aardoppervlak, waaruit gas ontsnapt) ervoor dat dit de meest geologisch dynamische omgeving is op onze aardbol. Wat meegenomen is, is dat de toegankelijkheid waarvoor dit park bekend staat, in dit geval ook kindvriendelijk betekent. De belangrijkste attracties van het park zijn bijna allemaal toegankelijk met een buggy, maar zeker met een rugdrager. De ongelofelijke variatie, leuke picknickplaatsen en uiteraard een aangepast junior ranger programma, maken van deze plek een echte ontdekkingstocht voor het hele gezin.

We bezoeken het park op een zaterdag in de vakantieperiode. Dit maakt dat we af en toe wel echt moeten zoeken naar parking, of zelf een parkeerplaatsje moeten maken. Vervelen doet het zeker nooit en daarom bezoeken wij dit park voor de tweede keer in 1 van onze Noord-Amerika reizen. Wij trekken hier 3 dagen voor uit. Dit heb je zeker nodig om wat het park te bieden heeft op een aangename manier te ontdekken.

De ochtend kent een lastige start. Casper is de vorige avond niet vlot gaan slapen. Meestal lukt het goed, maar de rit van de vorige dag speelt hem parten. Het slapengaan is echter iets waar we strikt in zijn, omdat het belangrijk is voor iedereen om uitgerust te zijn voor de volgende dag. Om zo een reis als de onze goed te laten verlopen, denken we toch dat er een aantal afspraken moeten zijn, flink gaan slapen is er daar eentje van. Een 5 jarige snapt dit maar al te goed. Tijd om weer eens lachende-droevige-gezichtjes-afsprakenkalender te maken. En dit heeft niets met de reis op zich te maken. Om de zoveel tijd dient er weer eens werk gemaakt te worden van een aantal afspraken. Als we dit een aantal dagen volhouden, zou het weer beter moeten gaan.

Tegen 10u20 staan we aan de West Yellowstone Entrance. We kijken even aan Op weg naar Lower Geyser basinde rivier naar een eerste warmwaterbron en wat later stoppen we aan Lower Geyser basin met als hoogtepunten Fountain Paint Pot en Great Fountain Geyser (Lodgepole Pineshttp://www.nps.gov/features/yell/tours/fountainpaint/index.htm). Het wildlife blijft voorlopig achterwege, maar de ‘Fountain Paint Pot Trail’ is spectaculair. Eerst vallen de kale bomen op die niet kunnen overleven op dit terrein. Geisers, hete waterbronnen, modderpotten en fumarolen wisselen elkaar af in een luswandeling van 0,8 km. Alles is toegankelijk via een houten plankier, met hier en daar trappen. De mooiste kleurencombinaties die de natuur kan maken, vallen onder andere op deze wandeling te bewonderen. Over hoe deze kleuren ontstaan, m.n. de rol van warmtelievende micro-organismen, kan je leren op de Fountain Paint Potwebsite van Yellowstone National Park. Op deze wandeling krijgen onze jongens en wijzelf een tractie van de natuur, een onverwachte uitbarsting van Morning Geyser (zie filmpje http://vanessa.reislogger.nl/video/spectaculaire-uitbarsting-morning.8798). We kijken er allemaal naar in stomme verbazing. Al moet ik zeggen, dat Casper toch een beetje bang heeft van deze uitbarsting van water. Druppeltjes water vallen op onMorning Geyserze huid. Het voelt niet warm aan of zo, maar ik kan me voorstellen dat dit voor een kind toch wel wat beangstigend kan zijn. Alles ik ok voor Casper als hij er niet te dichtbij moet staan en ook maant hij kleine broer aan om afstand te behouden. Maar toch zijn we toeschouwers op de eerste rij. En dat zal Casper daarna zeker nog tegen ons zeggen. Hij is onder de indruk. Een weetje over Morning Geyser… deze barst zelden uit en als het gebeurt zie je één van de grootste geisers van het park in actie. Uitbarstingen kunnen een hoogte bereiken tussen 25 tot 61 m en 31 m breed.

Midway Geyser BasinMidway Geyser BasinTurquase Pool

Van Lower Geyser rijden we door naar Midway Geyser Basin met als topper Grand Prismatic Spring (zie filmpje http://vanessa.reislogger.nl/video/grand-prismatic-spring.8799). Finley (2 jaar) amuseert zich enorm. Aan mijn hand rennen we samen over het plankier. En even later onderwerpt hij de leuningen aan een echte peutertest.

Grand Prismatic SpringExcelsior Geyser CraterOp weg van Excelsior Geyser

Iets na 13u zetten we ons op het gemak op een boomstam in de schaduw. We bevinden ons achter het podium van de wereldberoemde Old Faithful Geyser. We Old Faithfulbeginnen onze boterhammen te eten. Hier barst het van het volk. En inderdaad, niet veel later begint het schouwspel. We maken een kleine uitbarsting mee. Het water spat echter zover, dat enkele toeschouwers moeten vluchten. Casper gaat het met papa van dichterbij bekijken. Na deze gebeurtenis gaan wOld Faithful Areae naar het Old Faithful Visitor Center. We vragen naar het Junior Ranger Programma. Gegeven dat we drie dagen in het park spenderen, beginnen we er wel niet vandaag aan. Dat is een werkje om ’s avonds eens rustig te bekijken. Zo’n Junior Ranger Programma is heel erg leuk, maar het vraagt ook een investering van de ouders. Je moet toch een beetje uitzoeken wat haalbaar is voor je kind en wat dit inhoudt mbt de Castle Geyserplanning. Old Faithful Geyser bevindt zich in de Old Faithful area, of Upper Geyser Basin. Een grote wandeling splitst het gebied nog eens op in een Noordelijke (http://www.nps.gov/features/yell/tours/oldfaithful/ofmapnorth.htm) en een Zuidelijke sectie (http://www.nps.gov/features/yell/tours/oldfaithful/oftourmap.htm). Gegeven dat de jongens moe worden, doen wij enkel de Zuidelijke Old Faithfulsectie, die vertrekt aan het Old Faithful Visitor Center. We kuieren op het gemakje richting Castle Geyser. Tijdens deze wandeling zien we zowel Old Faithful (voor de 2de keer) als Castle Geyser in actie. Dit zijn trouwens 2 van de 5 geisers waarvan ze een uitbarsting kunnen voorspellen. Iedereen geniet van de wandeling. We komen een aantal Vlamingen tegen. Gegeven de populariteit van dit park is dit eigenlijk niet te verwonderen.

Op de terugrit naar onze overnachting bezoeken we niets meer, maar worden we nog verrast. We zien onze eerste grote herten, nl de Wapiti (Indiaans woord) of elk (Engelse vertaling). Gegeven dat ze in deze periode van het jaar alleen staan, zijn het waarschijnlijk jonge mannetjes (nog geen gewei). Casper en Finley zijn duidelijk onder de indruk.

Wapiti of elk of hertWapiti of elk of hert

We eindigen de avond met inkopen te doen in West Yellowstone. In de ‘cabin’ koken we nog een potje. En dan is het slaaptijd. We overlopen het lachende-droevige gezichtjesblad met Casper. Het is nog niet wat het moet zijn en spijtig genoeg lukt het slapengaan ook deze avond niet zo vlot. Het is bijzonder moeilijk om een 5- en een 2-jarige aangepraat te krijgen dat ze moeten slapen, omdat ze hun rust nodig hebben. Tja, we moeten even afwachten hoe dit verder loopt.

TIPS:

-De Grand Loop Road brengt je langs al de belangrijke hoogtepunten van Yellowstone National Park. Op onze website kan je deze weg in detail bekijken: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Wyoming/YellowstoneWyomingUSANatPark.

-Omdat in dit park zoveel te zien en te beleven valt, bezoeken we 3 secties van dit park. Elke sectie is een volledige daguitstap. Met jonge kinderen is dit behoorlijk intensief, maar haalbaar.