Dag 9: Rijden met jonge kinderen: Van Crater Lake NP naar Yosemite National Park (1 juli 2013)

28 augustus 2013 - Crater Lake National Park, Oregon, Verenigde Staten

Titelfoto: Lekker ontbijten

Titelfoto: Lekker ontbijten.

Rijden met jonge kinderen blijft een avontuur, maar het helpt als ze gewoon zijn van in de wagen te zitten. Deze sectie van ons reisverhaal is bedoeld om iedereen die hierin geïnteresseerd is wat tips hierover mee te geven. Uiteraard vertel ik ook de zaken die we onderweg tegenkomen als deze de moeite zijn. Wil je meer weten over ‘rijden met jonge kinderen’, lees dan zeker ook onze andere reisverslagen.

Onze overnachtingsplek is een huisje in Pine Mountain Lake. Een ‘community’ van Groveland en een ideale uitvalsbasis om met kleine kinderen Yosemite National Park te bezoeken. De rit ernaar toe is een kleine 9 uren, zonder stops. We proberen zo vroeg mogelijk te vertrekken. Rond 8 uur zijn we startensklaar. Het inpakken van de valiezen is reeds een routine.

We splitsen de rit op in 3 stops. We moeten nog ontbijten en vinden naast de US 97, iets voorbij Klamath Falls, de perfecte plek: ‘Worden Truck Stop’. De jongens genieten van een havermoutpapontbijt met vers fruit en rozijnen. Dit is een aanrader als je het niet te vettig of te zoet wil maken. Want Amerikanen kennen wel iets van dikke pannekoeken ontbijten en stevige omeletten met worst en spek. Havermoutpap of yoghurt staan altijd wel op de ontbijtkaart. Gewone belegde boterhammen ga je nooit vinden. Bart en ik kiezen voor een French toast bij ons bekend als gewonnen/verloren brood of wentelteefjes, geserveerd met vers fruit. Een goede koffie kan er ook wel bij.

Lekker ontbijtenLekker ontbijten

Finley verkent de kamer achter het cafeetje, ruimschoots voorzien van gokautomaten. Het is zo’n echt Amerikaans café met een oude inrichting. Bij ons ga je dit niet vaak tegenkomen. Super is ook dat de Amerikanen altijd denken aan de kinderen. Kleurpotloden en een tekening worden op tafel gelegd, voor we ontbijten. Met een voldaan gevoel kunnen we verder rijden.

Mount Shasta

Onderweg zien we een indrukwekkende berg liggen. Bart neemt een foto en ik zoek op de tablet wat informatie op. Het gaat om Mount Shasta, blijkbaar de grootste stratovulkaan van de ‘Cascade Range Volcanoes’ en te vergelijken met o.a. Fuji-san in Japan (http://vulcan.wr.usgs.gov/Volcanoes/Shasta/description_shasta.html). Wat zouden we zijn zonder sim-kaart (zie tips dag 3).

Het einde van de rit is heel speciaal. We volgen een echte kronkelbaan door de bergen naar Groveland. Eindelijk komen we tegen de avond aan in Pine Mountain Lake. Het bijzondere aan deze gemeenschap, is dat het om een volledige afgesloten gemeenschap gaat. 2000 woningen rond een meer staan achter een hek. Hier geraak je niet zomaar binnen. Een bewakingspost controleert iedereen. Wij hebben natuurlijk een vakantiehuisje gehuurd en de eigenaars hebben dit doorgegeven. Na 15 dollar betaald te hebben, krijgen we een pasje en mogen we binnen. Ons Yosemite avontuur kan beginnen.

Tips:

-Zoek naar stripverhalen om mee te nemen in de wagen die iets vertellen over je bestemming. Bij ons is Yakari een absolute voltreffer. De avonturen van dit kleine indiaantje laten Casper (5 jaar) kennismaken met een hele nieuwe wereld: het wilde westen. Veel plaatsen en dieren die in deze strips beschreven staan, komen we ook echt tegen op onze reis. De kleurrijke tekeningen maken het een geweldige strip voor kinderen die nog niet kunnen lezen. Zelfs Finley (2 jaar) neemt af en toe deze strips vast om met veel enthousiasme ‘Kleine Bliksem’ na te bootsen.

-Wil je meer weten over de route die we volgen, neem dan een kijkje op onze reiswebsite: http://www.yourtripto-go.com/toptours/Washington%20to%20Colorado