Dag 35: Rijden met jonge kinderen: Van Victor naar Flaming Gorge NRA (27 juli 2013)

23 september 2013 - Vernal, Utah, Verenigde Staten

Titelfoto: Aas

Titelfoto: Aas.

Onze vakantie zit er bijna op. Met spijt in het hart zijn we aan het aftellen. Maar voor de finale afreisdatum staan er nog 3 spectaculaire parken op het programma. Flaming Gorge National Recreation Area, Dinosaur National Monument en Rocky Mountain National Park.

Vandaag leert onze mapapplicatie (zie ook Tips dag 3: http://vanessa.reislogger.nl/dag-seattle-mt.70152) dat we onze eindbestemming Flaming Gorge Resort in 4 uur en half kunnen bereiken. We nemen uitgebreid afscheid van de mensen van onze B&B en vertrekken. Voor de laatste keer rijden we over de Teton Pass. We volgen een stukje Wyoming Centennial Scenic Byway (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Wyoming/WyomingCentennialScenicBywayWyomingUSAByways). Finley had gisterenavond koorts gekregen, maar vertoonde geen andere symptomen. Een zetpilletje heeft hem voorlopig goed geholpen. Deze morgen start hij koortsvrij. We moeten het natuurlijk in de gaten houden. Prentenboeken, luisterverhalen, pluchen beesten en 2 ondeugende jongens bevolken de achterbank. We zijn omringd door Bridger-Teton National Forest (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Wyoming/BridgerTetonWyomingUSANationalForest). De Hoback River kruist meermaals onze weg (http://www.fs.usda.gov/recarea/btnf/recarea/?recid=71653) en een aantal keren passeert er een rafting. Als Finley zegt …kakka… zoeken we zo snel we kunnen naar een stopplaats. Tja, met een peuter heb je het niet altijd voor het kiezen. Maar Finley heeft ons liggen, het is vals alarm. Hoe verder we de weg volgen, hoe eenzamer. Af en toe komen we een andere wagen tegen. Ik bedenk me dat dit zo een tochtje is, waar je kan verdwijnen zonder dat iemand het merkt. Kennis van eerste hulp zou hier bijvoorbeeld wel zinvol zijn. Wanneer we eindelijk het stadje Pinedale bereiken, wordt Finley net wakker aan onze favoriete lunchbestemming, de Subway.

Wilde paarden en ezeltjesOnze volgende stop is er eentje waar ik me al enige tijd op verheug. Gaan we eindelijk wilde paarden zien? Kan je het je voorstellen… in het begin van de 18de eeuw waren er waarschijnlijk meer dan 2 miljoen wilde paarden in het Westen van Noord-Amerika. Maar de Westerse mens kwam hier weer een pootje tussensteken en zonder bescherming van deze prachtige dieren zouden er Wild Horse Corral Overlookniet veel meer overblijven. Vandaag zijn er nog zo’n 38.000 wilde paarden en ezeltjes, beschermd door de “Wild Horse Annie Act” van 1959 en de “Wild and Free-Roaming Horses and Burros Acto” van 1971. Het is de BLM of de Bureau of Landmanagement die ervoor zorgt dat het land gezond is voor deze kudden. Je kan meer hierover lezen op de website van “the US Wild Horse and Burro Association”, http://uswhba.org/, een non-profit organisatie. Op onze website vind je de exacte locatie van een schuilplaats voor wilde paarden en ezeltjes in Rock Springs en meer informatie over een scenic tour, de “Pilot Butte Wild Horse Scenic Tour”: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Wyoming/PilotButteWildHorseScenicTourWyomingUSAByways. Dit zou onze uitstap echter te lang maken, dus wij kiezen ervoor om te stoppen aan de ‘Wild Horse Corral Overlook’. We hebben geluk… Een hele kudde wilde paarden heeft besloten om ons op te wachten ;>). Het waait wel ontzettend hard, dus Casper en ik kunnen er niet zo lang van genieten en gaan snel terug in de wagen.

The Green RiverAntelope Flat Portal and OverlookFlaming Gorge Dam

We vervolgen onze trip langs de U.S. highway 191. Aan de ene kant hebben we zicht op heuvel- en bergachtig woestijnlandschap en aan de andere kant markeert een diepe en brede kloof het Flaming Gorge Reservoir. We bevinden ons op de “Scenic Loop West” deel van “the Flaming Gorge Scenic Byway”. Wanneer we Utah binnenrijden stoppen we eerst aan “Antelope Flat Portal and Overlook”. Iets verder stappen we even uit om de Flaming Gorge Dam te bewonderen. We nemen niet de tijd om het visitor center te bezoeken. We willen zo snel mogelijk ons einddoel Flaming Gorge Resort bereiken, zodat we ons op het gemak kunnen organiseren voor de komende paar dagen. En dat lukt prima.

Flaming Gorge Resort RestaurantDeze keer staan inkopen doen niet op ons programma. ‘Prettige warenhuizen’ zijn hier in de verste verte niet te bekennen. Ons appartementje beschikt wel over een keukentje, maar dat ga ik deze keer enkel gebruiken om onze ontbijten klaar te maken. We zijn goed op tijd en nemen als 1 van de eersten plaats in het restaurantje van het resort. Nadat we ons tegoed hebben gedaan aan zo’n chocolade overdosis Amerikaans dessert, nemen we een kijkje in het winkeltje. Een immense hoeveelheid aas maakt duidelijk dat we hier in een visparadijs zijn aanbeland.

De slaaprituelen zijn de voorbije dagen gereorganiseerd. Finley mag eerst in bed. Is hij in dromenland, dan volgt Casper. Dit bespaart ons een heleboel discussies. Casper en ik spelen nog enkele spelletjes en het slapengaan lukt nu vlot. Wanneer Bart en ik later op de avond nog wat op de computer willen werken, laat de internetconnectie van het resort het afweten. Ik lees wat in folders over Flaming Gorge National Recreation Area en haar omgeving. Het was me al op voorhand duidelijk… het barst hier gewoon van de leuke “to do’s”. Toch staat enkel Dinosaur National Monument op ons programma. Een dag is echt te weinig om deze streek te ontdekken, maar we moeten weer eens keuzes maken. Ik ben wel blij dat we in het hartje van Flaming Gorge verblijven. Het vergt misschien wat extra rijden, maar we kunnen de omgeving meer in ons opnemen.

TIPS:

-Het is niet de eerste keer op deze reis of op andere reizen dat wanneer er iets fout gaat, snelle en professionele beschikbare hulp niet zo evident is. Zeker met kinderen vind ik het zinvol om zelf een eerste hulp cursus te volgen. Het Rode Kruis biedt dit gratis aan in een internationaal erkende opleiding: http://www.rodekruis.be/NL/Activiteiten/Opleidingen/.

-Op onze reiswebsite vind je alle nuttige links over “Flaming Gorge National Recreation Area” en haar coördinaten verzameld. Neem eens een kijkje om zelf ideeën op te doen: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/FlamingGorgeUtahUSANatRecrAr.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade