Dag 33: Rexburg: Yellowstone Bear World (25 juli 2013)

21 september 2013 - Rexburg, Idaho, Verenigde Staten

Titelfoto: Gevaarlijke beren

Titelfoto: Gevaarlijke beren.

De naam spreekt voor zich... hier draait alles rond beren. Een mini beren safari, kinderboerderij, mini kinderpretpark en de mogelijkheid om berenwelpen de papfles te geven, trekken toeristen aan uit de hele wereld.

Yellowstone Bear WorldVandaag hebben we Casper en Finley beloofd om eens echt naar beren te kijken. Bart en ik staan wel niet helemaal achter ons plan. Yellowstone Bear World is nl. ontstaan omdat de eigenaar Michael Ferguson heimwee had naar zijn kindertijd toen de beren zich nog in grote getale in Yellowstone National Park lieten zien aan de bezoekers. Er schuilt wel een addertje achter dit idee. Die beren kwamen niet naar het publiek, omdat ze zo menslievend zijn, neen, ze werden gevoederd. Begin 1970 ondernam het nationale park actie hiertegen. Stortplaatsen werden gesloten, voederen was niet meer toegestaan en dit met de bedoeling om deze machtige wilde dieren terug wild te maken en mensonafhankelijk. Uiteraard had deze politiek tot gevolg dat beren minder en minder zichtbaar werden. Ze trokken zich terug in ‘Yellowstone’s backcountry’ tot grote voldoening van biologen. Vandaag is het eerder uitzonderlijk om een beer te zien in Yellowstone National Park. Het bestaan van Yellowstone Bear World waar je beren (onbeperkt) kan voederen, is dus onderhevig aan enige kritische noot, http://www.hcn.org/issues/134/4290/print_view.

Bart en ik hebben op onze voorbije reizen reeds allerlei soorten beren gezien. Op onze route langs de Alaska Highway op weg naar Whitehorse en terug via Dease Lake Highway zagen we ze in alle maten en kleuren, zowel grizzly beren als zwarte beren, met welpen en zonder. Een heerlijke ervaring was dit, vooral omdat we ze veilig konden zien vanuit de wagen. Meestal zaten ze op hun dooie gemak bessen te eten in de berm. De topper op deze reis was de Fish Creek Wildlife Observation Site http://www.fs.usda.gov/detail/r10/specialplaces/?cid=fsbdev2_038787. Vanaf een platform konden we zien hoe een moeder met haar 4 kleintjes de eerste zalm kwam vangen in de Salmon River valley nabij Hyder. Goed, deze ervaring kunnen we nu niet geven aan Casper en Finley, maar we kunnen ze wel dankzij Yellowstone Bear World (http://www.yellowstonebearworld.com) laten genieten van deze wilde dieren. En genieten doen ze…

Een wit hertFinley mag vooraan zitten/staan bij mij in de wagen. We Zwarte beermogen maar heel langzaam rijden, dus dat is geen probleem. Eerst passeren we herten, waaronder een heel bijzonder wit hert. Voor de beren moeten we langs een volgende poort. En jawel, daar zijn ze… een heleboel zwarte beren in verschillende kleuren wandelen op hun dooie gemakje rond. De kinderen kijken hun ogen uit… zoveeeeeeel beren. Finley wordt er helemaal opgewonden van en is druk naar alle beren aan het wijzen. Van de beren naar de welpen. Deze worden apart gehouden. Na 6 weken worden ze van hun moeder gescheiden. Er zijn nl. zoveel beren op een (te) klein territorium, dat andere beren een gevaar voor hen vormen. Dit vind ik persoonlijk wel zielig, dus de papfles laten geven door Casper doen we niet.

Zwarte berenwelpenZwarte berenwelpenBerenwelpen krijgen papfles

Het is ook niet gratis, maar vormt een extra attractie bovenop het ‘Drive-Thru Wildlife Park’ gedeelte. De welpen zijn ongelooflijk schattig. Heel speels tonen ze de gekste capriolen aan het publiek. Maar oei… welke gevaarlijke beren zijn er nog in dit park ;>) (zie titelfoto).

KinderboerderijKinderboerderijKinderboerderij

Na de berenwelpen kunnen Casper en Finley volop genieten van de hoge aaibaarheidsfactor van andere beestjes. Een gigantisch dik varken zorgt voor het nodige plezier (zie video: http://vanessa.reislogger.nl/video/yellowstone-bear-world.8866). En dan is het tijd om nog eens een tweede keer op berensafari te gaan.

Zwarte beerEen witte wolf

Je mag dit zoveel keren doen als je wilt, zonder te moeten bijbetalen. Eerst zoeken we naar de grizzlyberen. Deze worden wat apart gehouden, omdat ze te territoriaal zijn. Om deze reden heeft het park er maar 3: papa en 2 zonen. En inderdaad, onmiddellijk na het hek zien we de sloebers goed verscholen liggen. Op de foto zie je een zwarte beer. Een paar witte wolven trekken onze aandacht en aan het einde van de trip is er ook een eland. Als afsluiter laten we de kinderen zich uitleven in het minipretpark (zie film: http://vanessa.reislogger.nl/video/yellowstone-bear-world.8867). Finley zit voor de eerste keer op een mini8baan. De kriebels zorgen voor de nodige lachsalvo’s. Het is duidelijk dat de jongens dit waarderen.

MinipretparkMinipretparkMinipretpark

Tijd om naar huis te keren. We hebben het perfect getimed. We hadden maar een paar uur nodig om alles van dit park te ontdekken. ’s Middags zoeken we een subway op in Rexburg. Dit valt zoals steeds in de smaak. We rijden terug langs landbouwgebieden en leren nog snel iets over John Colter, de Teton Range en Pierre’s Hole.

John ColterTeton RangePierre's Hole

Een uurtje later zijn we aan onze B&B. Finley doet een middagdutje terwijl de rest van ons gezelschap ontspant in de grote tuin. Casper heeft een paar speelgenoten en dat is natuurlijk leuk. We slaan een babbel met de eigenaar van de B&B en leren nog het 1 en ander over de ingewikkelde waterrechten in deze streek. ’s Avonds Kampvuurkunnen Casper en Finley voor de eerste keer in hun jonge leventje ervaren hoe gezellig een kampvuur is. Spijtig dat we dit niet kunnen doen in onze eigen tuin, thuis in België ;>)

TIPS:

-Onze reis naar Whitehorse en een klein stukje van Alaska zal in de (nabije) toekomst uitgewerkt worden en kan je dan terugvinden op onze reiswebsite http://www.yourtripto-go.com/toptours/.

-Zoals voor alle parken die we al bezocht hebben, staan we ook nu voor keuzes die we moeten maken in ons to-do programma. Omdat het belangrijk is dat we er allemaal plezier aan blijven beleven, schrappen we een aantal activiteiten. Op onze website kan je enkele to-do ideeën opdoen zoals bijv. de Wyoming Centennial Scenic Byway: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Wyoming/WyomingCentennialScenicBywayWyomingUSAByways.