Dag 32: Grand Teton National Park: Via Moose-Wilson Road SB naar String Lake (24 juli 2013)

20 september 2013 - Grand Teton National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Titelfoto: Finley en Tom

Titelfoto: Finley en Tom.

De publiekstrekker van Grand Teton National Park, de ‘Teton Range’ of het ‘Teton gebergte’, bestaat uit de oudste rotsen en is de jongste bergketen van Noord-Amerika. Het grootste gedeelte van de Teton Range bevindt zich in Grand Teton National Park. Opvallend is dat wanneer je het Tetongebergte nadert, de bergen werkelijk verrijzen uit de aarde. Een vlak landschap gaat plotseling over in bergen. Het gebied waar nu de bergketen ligt, werd omhoog geduwd, terwijl de ‘Jackson Hole Valley’ ernaast naar beneden zakte. Dit proces is nog steeds gaande en is het gevolg van het uittrekken van de aardkorst en aardbevingen. Per 100 jaar wordt het verschil tussen deze vallei en de hoogste bergtop vergroot met zo’n 11,5 cm (4,5 inches).

Finley neemt enthousiast afscheid van Tom de poes (zie titelfoto) en we zijn klaar voor wat een mooie dag belooft te worden. Meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar worden aangetrokken door de schoonheid van dit park. Grand Teton maakt deel uit van het Greater Yellowstone Ecosystem (http://www.greateryellowstone.org/experience/) en dit zorgt ervoor dat planten en dieren kunnen floreren. Wij zijn dus erg benieuwd naar dit park, dat al enige tijd op ons to-do lijstje staat. Maar 3 dagen intensief Yellowstone National Park bezoeken (zie de vorige 3 reisverhalen), eist zijn tol. We doen het dus wat kalmer aan en dat betekent dat we niet te ver willen rijden om kennis te maken met Grand Teton National Park.

Onze rit brengt ons van Victor via de US-22 door de Teton Pass. Het is een mooie rit en we zien regelmatig een ‘runaway truck crossing’ verkeersbord (http://www.waymarking.com/waymarks/WMFB43_Runaway_Truck_Crossing_near_Teton_Pass_2). Dit is een stukje weg naast de baan die omhooggaat en zo een uitwijkmogelijkheid biedt aan vrachtwagens die (rem)problemen ondervinden. De weg bereikt soms een hellingsgraad van 10%. Teton Pass staat bekend als de bergpas met de steilste hellingen op het vasteland van de USA. Casper vindt dit heel interessant. Gelukkig zien deze uitwijkwegen er niet veel gebruikt uit. Toch is dit geen ongevaarlijke bergpas. Te zwaar beladen vrachtwagens zorgen jaarlijks voor enkele zware ongevallen.

Moose-Wilson Road - Moose habitatIets voorbij Wilson volgen we de Moose-Wilson Road Scenic Byway. Deze baan is deels onverhard en loopt dus een stukje over ‘gravel’ of grind. We kiezen voor deze baan, omdat we hopen enkele wilde dieren te zien. Het is echter al wat later en we zijn niet de énigste met dit idee. Onze kansen zijn dus niet zo groot. Onderweg passeren we enkele aanduidingen die naar leuke activiteiten leiden, zoals ‘Jackson Hole Aerial Tram’ of ‘Phelps Lake Overlook Trail’. Wij stoppen onderweg even aan een kleine parking met uitzicht op moerassig gebied. Dit is zo een plek waar elanden zich graag vertonen, maar helaas… geen succes. Op het einde van de baan wijst een wegwijzer richting Murie Ranch, waar geleide bezoeken je meer leren over het ranchleven: http://www.muriecenter.org/.

Wij rijden verder naar het Craig Thomas Discovery & Visitor Center. De broCraig Thomas Discovery & Visitor Centernzen eland voor het centrum zien Casper en Finley wel zitten. Het is een splinternieuw visitor center. We zijn juist op tijd om Casper nog een klein stukje van het rangerverhaal over Grand Teton National Park als onderdeel van het ‘Greater Yellowstone ecosystem’ te laten meepikken. Heel wat kinderen laten dit onderdeel van het junior rangerprogramma aftekenen door de ranger. Daarmee is Casper op weg om voor de 9de keer zijn badge te behalen. Het is ondertussen tijd om aan onze hongerige magen te denken en we laten ons een paar picknickplaatsen voorstellen door een ranger. De parkfilm houden we voor een volgend bezoekje.

String LakeDe Teton Park Road brengt ons naar Taggart Lake picnic area. Helaas zien de banken er echt niet picknickvriendelijk uit. String Lake is een betere optie. Vlakbij dit meertje laten we onze boterhammen smaken. Het is er behoorlijk druk. Het water van dit charmante meer is warm en hier wordt dus volop gezwommen en gekanood. Het is blijkbaar de populairste plaats in Grand Teton National Park voor dit soort activiteiten. Wel spijtig, maar onze zwemkledij ligt vandaag thuis. Er vertrekken enkele prachtige wandelingen, zoals Paintbrush Canyon Trail. Maar hier hebben wij vandaag niet zoveel zin in, dus we houden het bij een rustige picknick en genieten van de mensen rondom ons die allemaal druk bezig zijn. Uiteraard wandelen we even langs het meer. In de verte zien we Mount Moran (3850 m), één van de opvallende pieken van het Teton gebergte.

De ‘Jenny Lake Scenic Drive’ brengt ons naar Jenny Lake Overlook die niet mag Jenny Lake Overlookontbreken op deze uitstap. We luisteren er naar de uitleg van een park ranger. Het weer wil niet helemaal meewerken vandaag en dus moeten we het doen met een mistige foto, zonder de bekende weerspiegeling van de bergen in dit meer.

Onze jongens zijn moe en we besluiten om de iets Middagslaapje Finleylangere, maar snellere weg terug te nemen naar Victor, nl. de US highway 89 via Jackson Hole. Onze uitstap naar Grand Teton NP zit erop. We rijden door de Jackson Hole Valley met rechts van ons het indrukwekkende Teton gebergte. VMiddagslaapje Casperoor Jackson Hole staan een paar mooi beelden van wilde dieren die de aandacht trekken. Dit is het National Museum of Wildlife Art: http://www.wildlifeart.org/. Een andere keer zou ik dit gerust eens willen bezoeken. Jackson Hole zelf doet ons erg denken aan Banff, een stadje in de Rocky Mountains van Canada. De jongens zijn in slaap gevallen en wanneer we uiteindelijk bij onze bed and breakfast arriveren, is het later in de namiddag. Nog even tijd voor de jongens om zich uit te leven in de grote en leuke tuin. ’s Avonds eten we met zijn allen onder de ‘porch’ en dan is het weer tijd voor de avondrituelen.

TIPS:

-Bezoek onze reiswebsite op http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/USANatPark/GrandTeton.

-Volg je de Moose-Wilson road, dan passeer je Teton Village waar je de ‘Jackson Hole Aerial Tram’ kan nemen die je naar de 1260 meter hoger gelegen top van ‘Rendezvous Mountain’ brengt. Een uitstapje waar zowel volwassenen als kinderen plezier aan kunnen beleven: http://www.jacksonhole.com/summer-ride-the-tram.html.

-Wij zijn even gestopt aan het Jenny Lake Visitor Center. Het was er echter bijzonder druk. Toch lijkt het me leuk om de Shuttle boat te nemen, http://www.jennylakeboating.com/, waarmee je de wandeling naar Hidden Falls/Inspiration Point en Cascade Canyon kan verkorten.