Dag 31: Rijden met jonge kinderen: Van West Yellowstone naar Victor via Mesa Falls SB (23 juli 2013)

19 september 2013 - Yellowstone National Park, Verenigde Staten

Titelfoto: Huid van een beer

Titelfoto: Huid van een beer

Er zijn 2 opties. Ofwel kiezen we voor de lange route die ons nog eens langs Yellowstone National Park brengt. Via de Old Faithful rijden we dan langs een stukje dat we met de kinderen nog niet gezien hebben, nl. West Thumb en Grant Village. Deze route geeft de mogelijkheid om langs een aantal schilderachtige baantjes dwars door Grand Teton National Park te trekken. Helaas moeten we dan ook door een bergpas om Victor te bereiken. Voor volwassenen zou dit een uiterst boeiende en leuke dag kunnen zijn, maar voor kinderen is dit toch wat teveel van het goede. Dus wordt het de andere optie… We volgen ‘highway 20 south’, maar we nemen wel een zijweggetje ‘Mesa Falls Scenic Byway’ om vervolgens via landbouwgebieden in Victor aan te komen. Deze tocht duurt zonder stops maar één uur en 3 kwartiers.

AfscheidSpijtig genoeg beginnen we de ochtend niet super uitgerust. Slapen langs de highway 20 was geen goed idee. In het hoogseizoen is het er echt veel te druk. Ik kan dus alleen maar aanraden om een overnachting te zoeken die in de omgeving ligt van deze baan, maar er niet pal naast. De goede slaapgewoonten van Casper en Finley zijn ook nog niet helemaal teruggekeerd (zie dag 28: http://vanessa.reislogger.nl/dag-28-yellowstone.74197). We nemen afscheid van de vriendelijke eigenaars van de cabins en natuurlijk van de lieve honden.

Island Park Outdoor Adventures mapOnderweg komen we voor de zoveelste keer tot de conclusie dat er tijd tekort is om alles te zien. ‘The Nature Conservancy's Flat Ranch’ (http://www.nature.org/ourinitiatives/regions/northamerica/unitedstates/idaho/placesweprotect/flat-ranch-preserve.xml) is bijvoorbeeld een bezoekje waard. Een ‘interpretive center’ pal naast highway 20 geeft je de mogelijkheid om met een verrekijker te zoeken naar wild. Elanden, antilopen en Canadese kraanvogels behoren tot veelvuldige bezoekers van dit park. Nog een pareltje is Harriman State Park (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Idaho/HarrimanIdahoUSAStatePark). Je kan hier niet alleen het echte wilde Idaho ervaren, maar ook een wandeling maken langs historische ‘Railroad Ranch cabins’. Samen met de ‘Mesa Falls Scenic Byway’ vormen zij slechts enkele attracties die Island Park te bieden heeft.

Mesa Falls Scenic Byway mapUpper Mesa FallsUpper Mesa Falls trappen

Wij maken van onze rit gebruik om iets mee te pikken van ‘Mesa Falls Scenic Byway’ (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Idaho/MesaFallsScenicBywayIdahoUSAByways). Eerst bezoeken we Upper Mesa Falls, deel van de ‘Mesa Falls Recration Area’. Een mooie korte wandeling leidt ons naar een prachtige waterval. We worden gratis getrakteerd op een mooie regenboog. Dat vinden Casper en Finley natuurlijk super. 35 meter (114 voet) valt het water naar beneden, over samengeperste vulkanische assen van 1,3 miljoen jaar oud. Een half miljoen jaar heeft de Henrys Fork of the Snake River nodig gehad om deze Canyon te vormen. De trappen op deze wandeling zijn weer een waar feest voor Finley. We nemen een kijkje in de ‘Big Falls Inn’ die dienst doet als ‘interpretive center’.

Big Falls Inn interpretive centerdierenvellenDierensporen

In 1950 was dit een populaire plaats voor een feestje. Nu kunnen we kennis maken met een uitgebreide huidencollectie. Wat verder op onze route stoppen we Lower Mesa Fallsaan de ‘Lower Mesa Falls’. Deze waterval overbrugt een hoogte van 20 m (65 voet). Wanneer we de ‘scenic byway’ achter ons laten, betreden we de landbouwgebieden van Idaho. We genieten van een Subway lunch en rond 13u komen we aan op onze nieuwe verblijfplek. Ik kan Finley zonder problemen een namiddagdutje laten doen in zijn reisbed. De gigantische tuin van deze overnachtingplaats en B&B heeft een aantal verrassingen in petto voor Casper en later op de dag ook Finley. Zij kunnen zich uitleven op een trampoline en mini-speeltuintje. Ik installeer de plonsbadjes, met een oud laken maak ik voor Casper een kampje tussen de bomen en ik zet me op de ‘porch’ of typisch Noord-Amerikaanse veranda met de computer. Voor de rest van de dag is het luiwammesen geblazen.

TIPS:

-Als je je route uitstippelt, probeer dan steeds uit te zoeken of je niet 1 of andere ‘byway’ kan volgen. Er is niets leukers voor kinderen (en volwassenen) om te genieten van een boeiende en avontuurlijke korte pauze. Op onze reissite hebben we een aantal ‘byways’ opgenomen. Dit is zeker een uniek onderdeel van onze website. Maak van onze ervaring gebruik om deze (gratis) in te plannen in je eigen route: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/USAByways.

-Vergeet niet als je ergens onderweg een attractie bezoekt, om na te kijken of je geen toegang dient te betalen. Een ‘state park’ of ‘recreation area’ e.a. vragen vaak een kleine bijdrage (bijv. 5 dollar). Deze parken zijn niet in het beheer van de federale overheid. Een ‘annual pass’ (http://store.usgs.gov/pass/index.html) volstaat dus niet altijd!

-Lees nog eens alles na over de voordelen van een Subway, dag 16 Tips: http://vanessa.reislogger.nl/dag-16-rijden.72880.

-Een oud laken in je koffer neemt niet veel plaats in en je kinderen maken er in een wip een kampje mee op de gekste plaatsen. Vergeet ook niet enkele wasknijpers mee te nemen. Altijd handig.