Dag 26: Salt Lake City: Temple Square en Wheeler Historic Farm (18 juli 2013)

14 september 2013 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Titelfoto: Een koe melken

Titelfoto: Een koe melken.

10 minuten benenwagen naar Temple Square maakt het onmogelijk om dit wereldberoemde mormonencomplex niet te bezoeken. Wheeler Historic Farm dompelt ons onder in het boerderijleven.Temple Square

Het is weer zo’n ‘jongens-niet-meewerk-ochtend’, maar uiteindelijk starten we toch rond 9u aan onze wandeling. Gewoon de deur uit en 10 minuutjes later staan we op de bekendste plaats in Salt Lake City, Temple Square (http://www.visittemplesquare.com/). Dit is het hoofdkwartier van de mormonen, zelf noemen ze zich The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints… een mondjevol dus. Wat ons zeker opvalt zijn de prachtig aangelegde lanen. Zalig om te wandelen.

North Visitor CenterWe beginnen met een bezoekje aan het ‘North Visitors' Center’. Hier hangen allemaal schilderijen over Jezus. Jezus staat absoluut centraal (beluister een videofragment op http://vanessa.reislogger.nl/video/salt-lake-city.8791). Je kan naar boven wandelen en daar ben je omringd door een prachtig geschilderde sterrenhemel met een groot beeld van Jezus als middelpunt van het univerAssembly Hallsum.

Dan volgt een vluchtig kijkje in het Tabernacle en kunnen het beroemde ‘Mormon Tabernacle Choir’ bewonderen. Assembly Hall ligt naast het Tabernacle. Ooit werden hier diensten gehouden. Ik denk dat het niet kan vergelijken met katholieke kerken. Het interieur is eenvoudig gehouden. Ook hier houden we het bij een snelle blik. We zijn eigenlijk wat aan het kuieren en nemen in ons op wat we zien, zonder teveel info. Dat is de bedoeling van onze wandeling.

In het South Visitors' Center worden op verschillende manieren mensen aan het woord gelaten over hun roeping in de Mormoonse Kerk. Je kan er opzoekingswerk verrichten naar je voorouders. Er is een maquette gemaakt van het interieur van ‘Salt Lake Temple’. Wat we nl. absoluut niet wisten, is dat de tempel niet voor het publiek toegankelijk is. Zelfs Mormonen mogen maar op bepaalde gelegenheden in Salt Lake Templehun leven deze tempel binnen.

Tussendoor bewonderen we the Salt Lake Temple. Het énigste dat ons echt opvalt, zijn de sierlijke torentjes en het witte uiterlijk van de tempel. Verder komt de tempel over als een kathedraal, d.w.z. dat deze qua grootte daar zeker mee kan concurreren.

Overal lopen ‘zusters’ van de kerk rond, met een brede glimlach op de lippen. De vriendelijkheid is echt opvallend. Zuster zijn heeft alvast niet dezelfde betekenis als bij de katholieken. Men is zuster voor een beperkte periode en tijdens deze periode Temple Squarekan je niet trouwen. Als zuster dien je samen met een andere zuster taken uit te voeren, zoals missionering. Soit, ik probeer hierover wat info te vinden op het internet, maar de info blijft vaag en ongeorganiseerd. Wij worden alvast vriendelijk aangesproken door een aantal zusters en we worden aangemoedigd om vragen te stellen aan al diegenen met een plakkaatje op hun borst gespeld. Enkele weetjes… Zij hebben nog steeds 12 apostelen en 1 profeet. Als deze profeet overlijdt, wordt er een opvolger gekozen uit deze 12 apostelen. Naast de bijbel kennen zij ook het ‘boek van de mormonen’. Je kan maar gedoopt worden vanaf je 8ste levensjaar. Om naar Salt Lake City te komen als zuster, moet je blijkbaar een bijdrage betalen. Dat laatste vind ik vreemd.

Wheeler Historic Farm County StoreVan het gelovige stukje van Salt Lake City naar een andere setting… het boerenbuitenleven in Wheeler Historic Farm. Tegen de middag installeren wij ons naast een heel leuk speeltuintje om te genieten van onze lunch. We zijn duidelijk niet de énigste met dit idee. Na het eten gaan Bart en Finley terug naar het appartement, zodat Finley zijn namiddagslaapje kan doen. Casper en ik gaan op verkenning op de boerderij. Blijkt dat deze attractie een ‘Salt Lake County Parks and Recreation facility’ is. We gaan eerst naar de info stand. Hier kopen we eten voor de eenden, ticketjes voor een ‘wagon ride’ en om een koemelkdemonstratie te kunnen bijwonen. Het is een rustige namiddag. Casper en ik gaan eerst voor de wagon ride. Een tractor laat ons al de hoekjes van dit County Park zien. Erna wandelenRijden met de tractor we rond en bestuderen we allerlei werktuigen van de boerderij. Spijtig dat Bart er niet bij is, want hij kan in dit geval Casper zijn 100uit vragen beter beantwoorden. In de stallen zien we dat er een paard rijvaardig gemaakt wordt. Helaas is dit niet voor de bezoekers van het park, maar voor kinderen die hier op kamp zijn. Ik ben blij dat we hier maar een namiddag zijn, want voor een hele dag, heeft dit park te weinig in petto. Casper en ik wagen ons nog aan een tweede tractorrit en wanneer de tractor in volle vaart een heuveltje afrijdt, heeft iedereen er plezier in. We zien papa en Finley en dan is het tijd om allemaal samen de Een koe melkenkoemelkdemonstratie bij te wonen. Vooraleer we zelf aan het melken slaan, krijgt de koe eerst wat vliegenspray opgespoten. Dit houdt de hoeveelheid vliegen wat binnen de perken ;>) Casper en ik zien het helemaal zitten en wagen ons aan een melksessie. Onze koe draagt de schitterende naam Bella ;>) en geeft zo’n 15 liter melk per dag. De verse melk (rauwe melk) mogen we spijtig genoeg niet proeven, wegens de aanwezige bacteriën zoals campylobacter en salmonella die je ziek kunnen maken. Rauwe melk dient gekookt te worden voor consumptie. Nog enkele weetjes… Een melkkoe geeft in een lactatieperiode (de periode dat de koe melk produceert) tussen de 7 en 40 liter melk per dag. Er is wel minsten 15 liter per dag nodig om een koe economisch interessant te maken. Gemiddeld geeft een koe tien maanden melk per jaar. Ze kan langer melk geven, alleen gaat de melkproductie dan achteruit. Deze boerderij is echter met haar 3 koeien geen commercieel bedrijf en we hebben de indruk dat de koeien hier een goed en rustig leventje leiden.

TIPS:

-Salt Lake City staat bekend om haar kindvriendelijkheid. Wij kiezen deze dagen absoluut niet voor de ‘grotere uitdagingen’, maar Salt Lake City heeft dit zeker ook te bieden. Je kan bijv. de Kennecott kopermijn bezoeken, ’s werelds grootste openlucht kopermijn: http://www.kennecott.com/visitors-center. Farmington Bay Waterfowl Management Area is een andere mogelijkheid: http://wildlife.utah.gov/habitat/farmington_bay.php. Hier start je best in The Great Salt Lake Nature Center: https://wildlife.utah.gov/dwr/learn-more/nature-center.html. Antelope Island State Park, http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/AntelopeIslandUtahUSAStatePark en Timpanogos Cave National Monument, http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/TimpanogosCave zijn nog enkele opties.

-Wij verblijven met onze kinderen in een condo (appartement), zodat ik op zoek ga naar mogelijkheden voor Casper en Finley om buiten te spelen en andere kinderen te ontmoeten. http://www.kidsplayparks.com/citylist_kid_friendly_parks-Salt_Lake_City_UT.aspx geeft een lijst met kindvriendelijke parken. Deze link geeft ook de mogelijkheid om te zoeken naar kindvriendelijke locaties in de grote Amerikaanse steden. Salt Lake County Parks http://www.parks.slco.org/ is specifiek voor Salt Lake County, waar je een lijst kan opvragen van parken met speeltuin of ‘playground’. Ben je zelf op zoek naar een park met speeltuin vlakbij jouw logeerlocatie, probeer dan de termen ‘jouw locatie’ en ‘playground’ op google uit.