Dag 25: Salt Lake City: This Is The Place Heritage Park (17 juli 2013)

13 september 2013 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Titelfoto: Gold panning

Titelfoto: Gold Panning.

Dit is een dagje helemaal voor de kinderen. De attractie van vandaag heeft heel wat spannends in de aanbieding voor hen. Ponyrijden, minitreintje, barbier, waterparadijs, goudzoeken, kinderboerderij, grote overdekte picknick… worden allemaal gegoten in een authentiek stadje… hier komen we om te relaxen.

Eerst en vooral, we hebben allemaal goed geslapen, ondanks het vele lawaai van de straat. Dus de organisatie in deze kleine ruimte pakt alvast goed uit. Maar op zo’n klein appartement is het moeilijk voor 2 kleine jongens om rustig te blijven en dat maakt dat ze ook ongehoorzaam worden… en dat draait weer uit op een paar Een historisch state parkhoeksessies. De grenzen tussen ouderlijk gezag en kinderlijke willetjes worden weer eens opgezocht. Maar goed, dat overleeft iedereen weer en eindelijk kunnen we dan tegen 9u15 vertrekken naar This is the place Heritage Park, een Utah State Park. Op 20 minuutjes rijden maar en een park helemaal op maat van onze kinderen.

We starten aan het Visitor Center, maar het begint allemaal wel een beetje onduidelijk, want meer dan een foldertje met een plannetje en zéeeer beperkte info, en een armband parkbewijsje krijgen we niet. Het is ook ontzettend kalm. Zelfs al is het weekdag, het is toch vakantie zou je denken. Finley wil ook niet echt meewerken en belandt weer eens spartelend op mijn rug. Het is maar als we de ‘petty corral’ vinden dat Finley kalmeert en interesse krijgt voor de activiteiten van vandaag. Een paar schapen, ondeugende geiten, een ezeltje, een minipaardje, … laten zijn kinderhartje smelten.

Petty CorralPetty CorralPetty Corral

Voor ons is het wel eerst zoeken hoe dit park nu precies in elkaar zit. Na de boerderijdieren laten we Casper ponyrijden in zo’n soort draaimolen. Het zijn maar 4 Ponyrijdenpony’s en het is duidelijk dat ze echt goed behandeld worden. Dus Casper zit als eerste van de dag op 1 van deze uit de kluiten gewassen pony’s. Hij vindt het geweldig. Dan blijkt dat op ons armbandje drie vakjes voorzien zijn. Bepaalde activiteiten mogen maar 1 keer gedaan worden en worden aangekruist. Oké, goed om weten, maar iets later leren we dat de vakjes op de armband van mama en papa ook gebruikt mogen worden, dus dat levert nog wat extra activiteiten op.

Het is een hele ontspannende dag. ’s Middags eten we onze lunch op een mooie picknickplek in het park en dan gaat Bart met Finley naar huis, zodat Finley zijn middagtukje kan doen in zijn reisbedje. Voor Bart ook een gelegenheid om verder te werken aan onze website. Ik blijf in het park, zodat Casper zich deze namiddag lekker kan uitleven. We spreken terug af om 16u. Dan komt Bart ons halen en doen we allemaal samen inkopen voor de komende dagen.

Wat voor leuke dingen kunnen we allemaal doen in dit park… Het is opgesteld in een authentieke setting speciaal op kindermaat en het geeft dus de kans om in dit geval een dorp te zien dat een vroege nederzetting vertegenwoordigt in Utah. We bezoeken enkele huisjes waar wat uitleg bijstaat over dit huisje en zijn bewoners.

De drukpers bedienenLeer bewerkenLeer bewerken

De smid toont ons hoe kandelaars e.a. werktuigen gemaakt worden. De drukker laat ons echte drukpers in actie zien. Casper en andere kinderen mogen helpen en de kleine taakjes maken de kinderhartjes zeer blij. Het eindresultaat, een oorkonde van de Verenigde Staten van Amerika, krijgt Casper mee naar huis. Bij de leermaker koBij de barbierpen we een armbandje (3 dollar) en ziet Casper hoe letter per letter zijn naam er iBij de barbiern gehamerd wordt. Hij mag zelf nog wat versieringen erin hameren en kiest voor een poes, een vlinder en 2 sterretjes. Van de drukker gaan we naar de barbier. Hij laat Casper in de grote stoel zitten en zeept hem helemaal in en dan wordt hij… jawel… met een echt groot mes voor de eerste geschoren. We leren er ook iets bij… blijkt dat zo’n kappersbeurt 10 cent kostte. Een boer verdiende in die dagen 30 cent per dag. Gemiddeld ging zo iemand 1 keer in de week naar de ‘barbier’.

Naast de bezoeken aan de huisjes doen we ook een aantal activiteiten. Een treintje brengt ons (onbeperkt) overal naar toe. Het park is niet zo groot, maar het is toch wel handig en leuk. Je krijgt er ook nog eens wat uitleg bij over wat er allemaal in Gold panninghet park te zien valt. Het ponyrijden kost Casper een kruisje op mijn armband. Dan gaan we goudzoeken of ‘gold panning’. In een riviertje is er ‘fools gold’ gestrooid en met een pannetje in de aanslag zoekt Casper zelf, op zijn blote voeten natuurlijk, naar dit goud. Hij krijgt er wat uitleg bij. Uiteraard schiet de mama hier ook in actie en YES, Casper en ik vinden 5 kleine blokjes goud. En die mogen we houden. Super tocGold panningh… Ik maak ondertussen ook een praatje met de persoon verantwoordelijk voor het toezicht van deze plek en ik leer nog snel iets bij. Toen in Utah goud gevonden werd, hertekende men de staatsgrenzen zodanig, dat dit rijke stukje voortaan behoorde tot Colorado. Toen er zilver gevonden werd, verschoof dit stukje staatsgrens ten voordele van Idaho. Utah was de pineut! Men wilde waarschijnlijk niet dat de Mormonen nog rijker werden. Dit zou in een documentaire verteld zijn op History Channel.

MinitreintjeMinitreintjeEen kralenketting maken

Een miniatuurtreintje kost ons een volgend kruisje op onze armband. Uiteraard heel leuk om te doen, zowel voor klein als groot. Een halsketting maken bij de Navajo indianen kost ons opnieuw een kruisje. En deze keer ontmoeten we echte Navajo indianen die hun plaatsje hebben in dit park. Een van hen is geïnteresseerd in de taal die we spreken en vraagt of wij verschillende dialecten kennen. Ik leg haar dit wat uit. Ik stel dezelfde vraag terug en dit antwoord leert mij dat ook de Navajo indianen verschillende dialecten hebben. Net zo verschillend als onze dialecten. De indiaanse die met mij praat heeft wel Engels als moedertaal, maar haar moeder praat ‘Navajo’s (?)’ tegen haar.

In 1 van de huisjes maken we een magneetje en we zijn nu een grappige Waterpretkoemagneet rijker. Tussendoor smikkelen we een lekker ijsje naar binnen en leeft Casper zich uit in een fonteinenpartij… wat waterpret is altijd leuk. Wanneer we ons laatste treinritje doen, ziet Casper 2 herten met een kleintje tussen de bomen.

Zoals afgesproken zien we papa met Finley terug rond 16u. We doen de inkopen. Bart slaat thuis aan het koken en Casper en ik ontdekken het plezier van een jaccuziebad. Na Casper volgt Finley en we kunnen allemaal proper aan het avondeten beginnen. Tegen 19u15 liggen de kindjes in bed. We horen ze niet meer en er kan weer wat gewerkt worden.

TIPS:

-Je vindt This Is The Place Heritage Park terug op onze website http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/ThisIsThePlaceHeritageParkUtahUSAStatePark, naast andere attracties die Salt Lake City te bieden heeft.