Dag 23: Blanding: Arches National Park (15 juli 2013)

11 september 2013 - Arches National Park, Utah, Verenigde Staten

Titelfoto: Delicate Arch

Titelfoto: Delicate Arch.

Een park met meer dan 2000 natuurlijke stenen bogen, sierlijke spitsen, gigantische balancerende rotsblokken spreken tot de verbeelding. Met zijn rode kleuren en woeste uiterlijk voel je echt de sfeer van het wilde westen.

De ochtend kent een moeilijke start. Casper en Finley willen niet echt meewerken. De vorige avond zijn ze later in slaap gevallen en dat zorgt nu voor enkele ‘baal’ momenten. We geraken niet meteen weg uit ons huisje en dat beïnvloedt natuurlijk de planning van vandaag. Spijtig, want de temperaturen lopen ondertussen op, waardoor we het koelste moment van de dag mislopen. Ook in de auto laat de spanning zich nog even voelen, maar dan bereiken we Arches en is de interesse van de kinderen gewekt. Het visitor center met enkele leuke bronzen beelden en een interessante parkfilm zorgen voor een goede start.

Arches Visitor CenterBalanced RockBalanced Rock

Rond 12u laten we het visitor center achter ons. Casper en ik speuren de rotsen af om de eerste boog te ontdekken. Spannend. Tegenover balance rock vinden we een mooie picknickplek. Finley smult van een portie druiven. Gelukkig hebben we schaduw.

Van Blanding tot hier hebben we er 1,5 uur rijden opzitten. Met enige discussie beslissen Bart en ik om vandaag niet verder te gaan dan Delicate Arche Viewpoint. We combineren dit met een wandeling langs de ‘Windows Section’. Dit stukje van Windows Sectionde ‘scenic drive’ met een wandeling wordt door het park ingeschat op 3 uur (http://www.nps.gov/arch/planyourvisit/things2do.htm). Gegeven dat het al namiddag is en we nog een eindje terug moeten, is dit het maximum dat de kinderen aankunnen. Met spijt in het hart moeten we Landscape Arch voor een andere keer laten. Als er een andere keer komt! Deze grootste boog van het park (93 m of 306 voet) en misschien zelfs de grootste boog van de wereld, verloor in 1991 een gigantisch deel van haar onderkant. De boog wordt er alleen maar dunner en sierlijker door, maar haar einde komt daarmee ook dichterbij.

Niet getreurd, we kiezen voor de gemakkelijke 5 minuten wandeling naar Delicate Arche Viewpoint (zie titelfoto) en dit roept meteen de nodige oooohs en waaaaaws bij ons op.

De volgende stop op de terugweg is de Windows Section. Hier maken we de langere wandeling. Casper en ik zoeken eerst naar dierensporen in het woestijnzand, 1 van de junior ranger opdrachten. Helaas, wel veel sporen van mensen naast het pad. Meteen een lesje voor Casper die het helemaal met mij eens is, dat dit niet mag. Het fragiele vruchtbare bovenlaagje ‘Biological Soil Crust’ genoemd, wordt zo vertrappeld. In een ander opdrachtje slagen we wel… mensen laten altijd wel vuilnis achter waar het niet hoort en Casper verzamelt een paar lege flessen en deponeert deze in de juiste vuilbak.

North WindowWindows SectionSouth Window

Onze eerste stop in de Windows Section brengt ons pal onder North Window. We zijn niet alleen, een heleboel mensen hebben hetzelfde idee. Toch een beetje spannend om zo onder een immense boog te staan. We wandelen verder naar South Windows.

Turret ArchPinnaclesJunior Ranger Badge

We volgen het pad naar Turret Arches en dan is de parking niet veraf. Voor ons is het tijd om terug naar ons huisje te rijden. We nemen nog snel een foto van de ‘Pinnacles’ of grillige rotsformaties. We stoppen nog even bij het visitor center waar Casper trots zijn 7de badge verdient.

De bui die Bart al de hele dag ziet hangen, overvalt ons in volle kracht op de terugweg. De ene bliksem na de andere verlicht de plotseling donkere hemel. Ik zie zelfs een vuurbal ontploffen. Het klettert dikke hagelstenen. Gelukkig zijn de jongens in slaap gevallen, want het is best wel beangstigend. Op een bepaald ogenblik is het stapvoets rijden, want we zien geen steek meer. Het is lang geleden dat we zo een onweer hebben meegemaakt. Dit soort weersomstandigheden maakt het voor ons duidelijk dat de 'Flash flood' bordjes niet zomaar naast de baan staan. Een weg kan plotseling overstromen. Maar we komen heelhuids thuis en slagen er net in voor de volgende bui onze kinderen droog in het huisje te krijgen. De zwembadjes die buiten staan, overleven de hagelstenen en wij beginnen aan onze avondvoorbereidingen.

TIPS:

-1 van de vele opdrachtjes die Casper als Junior Ranger mag doen, is uitpluizen national park service logowaarvoor de verschillende elementen in het national park logo staan. Probeer de elementen te ontdekken, de oplossing vind je bij de foto informatie.

-Probeer weekends, vakantie en feestdagen te vermijden als je dit park bezoekt. De parkeerplaatsen zijn te klein voor de 1.000.000 bezoekers die het park jaarlijks ontvangt.

-Alle ouders kennen het wel zeker ;>), kinderen kunnen af en toe echte lastposten zijn. Doorbijten is dan de boodschap. Een beetje afleiding is dan een goed hulpmiddel. Bij ons waren de boze buien over toen we uitstapten bij het visitor center van Arches National Park.

-Tussen Arches en Monticello ligt nog een klein pareltje dat een bezoekje waard is, Newspaper Rock Petroglyph Panel: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/IndianCreekUtahUSAStatePark.