Dag 22: Blanding: Natural Bridges National Monument (14 juli 2013)

10 september 2013 - Blanding, Utah, Verenigde Staten

Titelfoto: Sipapu Bridge Trail

Titelfoto: Sipapu Bridge Trail.

3 magistrale natuurlijk bruggen Kachina, Owachomo and Sipapu (de 2de grootste ter wereld) verlenen dit park haar naam. Verwar een brug niet met een boog. Bij een brug is de rivier in de loop der tijden aan het werk. Bij een boog wordt het zachtere gesteente meegenomen door regen en wind. In beide gevallen blijft het harde gesteente onaangeroerd, tot ook hier de natuurelementen hun laatste zegje doen.

Ik heb dit bezoekje de vorige avond goed voorbereid. We slagen er alvast in om vroeger in actie te schieten. Op 45 minuutjes van Blanding verwijderd, komen we tegen 10u aan in het visitor center. Super vriendelijke mensen, en vooral heerlijk Sipapu Bridgerustig met zo’n 100.000 bezoekers per jaar.

Eerst genieten we van het parkfilmpje en kijken op ons gemak rond in het visitor center. Vervolgens beginnen we aan de scenic route van 14 km (9 mijl) met als eerste geplande stop de tweede grootste natuurlijke brug ter wereld, Sipapu Bridge. Lake Powell, die we helaas niet kunnen bezoeken, heeft de grootste, nl. Rainbow Bridge. We kiezen voor de wandeling van 1 km enkele richting. De 152 m naar beneden, maken dit de steilste afdaling in het park.

Sipapu Bridge TrailSipapu Bridge TrailSipapu Bridge Trail

Daarbij moeten we trappen naar beneden, 2 houten ladders afdalen (zie titelfoto), wandelen langs kale rotsen en hier en daar ons goed vasthouden aan leuningen, zodat de rit niet met een hupsakeetje in de afgrond eindigt. Als goede raad krijgen we van de rangers mee dat wanneer Casper (5 jaar) schrik zou hebben, we gewoon terugkeren en niet de hele toer doen. En zo pakken we het ook aan. Het is Casper die bepaalt of we helemaal tot beneden wandelen. Maar Casper vindt het dolle pret.

Sipapu Bridge TrailPlotseling komt Casper ons zeggen dat hij een slang gehoord en gezien heeft. Inderdaad, op een hoopje ligt een ratelslang ons argwanend naast het pad te bekijken. We wandelen er voorzichtig langs. Deze slang valt alleen aan als je op de helft van zijn lengte nadert. Een op een hoopje liggend slang is het gevaarlijkst: stel je een springveer voor in de vorm van een ratelslang… Dit is in dit geval wel een risicootje, want het pad is smal. Maar wij zijn ‘ervaren hikers’. Eerst wachten we, dan kijken we goed waar de slang zit. We geven de slang tijd om zich op zijn gemak te voelen en dan wandelen we er heel rustig langs. We tonen ons niet agressief. Dat is het énigste wat je kan doen wanneer je het pad kruist van een wild dier, tenzij je besluit om terug te keren natuurlijk. Het straffe is dat achteraf bekeken, het goed is dat we een foto maken. Voor de rangers is dit een reden om mensen te waarschuwen voor ratelslangen op deze wandeling. Deze slangen zitten normaal dieper in de canyon en worden zelden gezien. Voor ons en Casper dus toch een klein unicum.

Sipapu Bridge TrailSipapu Bridge Trail

Als we helemaal beneden aankomen, beleven we een ongelofelijk picknick. Helemaal alleen, onder de majestueuze brug, op een boomstam, eten we onze boterhammen. Wat een ervaring… De terugkeer naar boven verloopt heel vlot.

Sipapu Bridge TrailSipapu Bridge TrailSipapu Bridge Trail

De Canyon is koel en de beklimming gevarieerd. Casper en Finley gedragen zich als pareltjes :>)

Horse Collar RuinKachina BridgeOwachomo Bridge

Terug boven doen we het vervolg van de autotocht. We stoppen aan elke brug, nemen foto’s, maken nog een paar korte wandelingen en dan zit dit avontuur er weer op. In het visitor center is het tijd voor Casper zijn zesde junior ranger badge. We kopen ook nog een heel leuk parkenspel.

Junior Ranger BadgeMule Canyon RuinMule Canyon Ruin

Op de terugweg naar Blanding stoppen we even bij ‘Mule Canyon Ruin’, eens een Anasazi woonsite en dan is het weer tijd voor onze avondrituelen na een geslaagde dag.

TIPS:

-Rainbow Bridge bevindt zich in Lake Powell en is alleen met een boottocht te bereiken: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/RainbowBridge.

-Je kan in de Canyon van brug naar brug wandelen, maar dit pad is niet onderhouden. Zonder kinderen zouden we het zeker geprobeerd hebben: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/NaturalBridges.

-Op onze reiswebsite kan je inspiratie opdoen om een schitterende dagrit te maken: Blanding – Natural Bridges (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/NaturalBridges) - Moki Dugway (als je geen hoogtevrees hebt!: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/MokiDugwayUtahUSAPointsofInterest) – Goosenecks State Park (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/GoosenecksUtahUSAStatePark) - Sand Island Petroglyphs (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/SandIslandPetroglyphsUtahUSAPointsofInterest) – Blanding. Maar met onze jonge kinderen is dit geen haalbare zaak… alweer iets voor ons toekomstig ‘to do’ lijstje ;>)