Dag 21: Blanding: Edge of the Cedars State Park (13 juli 2013)

9 september 2013 - Blanding, Utah, Verenigde Staten

Titelfoto: Zonne-, maan- en sterrenwijzer

Titelfoto: zonne-, maan- en sterrenwijzer.

De supervriendelijke rangers, een klein maar mooi museum, heropgebouwde ruïnes, een seizoenswijzer, een kiva waar je met een ladder in mag afdalen, nodigen uit om samen met kinderen dit park te ontdekken.

We genieten van een zalig relaxte ochtend in een prachLekker ontbijtentig huisje. Tegen 11u zijn we in het State Park dat maar 5 min met de wagen van ons huisje verwijderd is. Vandaag is de planning om zo weinig mogelijk te rijden. In het State Park is het rustig. We krijgen uitleg over het museum, de ontdekkingen en de wandeling die je achter het museum kan maken. Een aangepast junior ranger programma geeft Casper ook hier de gelegenheid om iets te leren over de oude pueblo cultuur. Muziekinstrumenten, juwelen, wapens, aardewerk spreken tot onze verbeelding en worden mooi uitgestald in het museum. Buiten kunnen we genieten van het uitzicht. De wandeling leidt ons langs ruïnes.

Pueblo RuïnesActie in het museumMerkwaardig juweel

In één kiva dalen we met zijn allen af langs een ladder. Uiteraard vinden Casper en Finley dit spannend. Een merkwaardige sculptuur trekt de aandacht. Junior Ranger BadgeHet is een zonne-, maan- en sterrenwijzer ofwel een seizoenswijzer. De indianen gebruikten dit om te weten wanneer ze moesten oogsten of zaaien (zie titelfoto). Het spel van licht en schaduw die zich afspeelt op de sculptuur geven archeologen een beter begrip van prehistorische astronomie. En jawel… Casper slaagt voor zijn opdrachtjes en wordt voor de vijfde keer junior ranger.

De rest van de namiddag doet Finley zijn namiddagdutje en kan Casper naar hartelust buiten spelen. Zwembadje, spelboekje van Dopido zijn een succes. Knap gedaan door de eigenaars van dit huisje is de zandbak, gemaakt in natuurlijke rotsholletjes. Wij zijn wel geïnteresseerd in een babbel met deze Ons vakantiehuisjemensen en ik nodig hen uit voor een Belgische pannenkoekensessie. Alle ingrediënten zijn aanwezig in het keukentje en ik sla enthousiast aan het bakken. Helaas helaas… het loopt fout in die pan… de pannenkoeken plakken en komen er ietwat zielig uit. Blijkt dat de eigenaars andere plannen hebben, zodat de babbel niet door gaat. Ergens wel een geluk. Het grappige is dat de eigenares de mislukte baksessie wijt aan de hoogte. Blanding bevindt zich op 1,861 m (6,106 ft) boven zeeniveau. Toen zij nog niet zo lang hier woonden, stelde ze vast dat zij haar bakrecepten moest aanpassen. Wel, dit is natuurlijk een schitterend excuus… het ligt niet aan mijn bakkunsten, maar aan de hoogte ;>)

TIPS:

-Omwille van de kinderen hebben wij vandaag onze activiteiten beperkt. Blanding is echter de ideale uitvalsbasis om de streek te ontdekken: een dinosaurus museum (http://www.dinosaur-museum.org/) of de ‘Scenic Byway’ ‘Trail of the Ancients’ (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/TrailoftheAncientsNationalScenicBywayUtahUSAByways) zijn maar enkele mogelijkheden.