Dag 13: Las Vegas: Hemenway Park en Lake Mead National Recreation Area (5 juli 2013)

1 september 2013 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Titelfoto: Hemenway Park

Titelfoto: Hemenway Park.

De dag begint met een uitstapje naar Hemenway Park.

Hemenway ParkHemenway Park

Het parkje bevindt zich in een woonwijk pal naast de bergen in Boulder City. Het heeft niet alleen een leuke speeltuin, maar de topattractie zijn de ‘desert bighorn sheep’ die op hun dooie gemakje een bezoekje brengen. Het fotoapparaat wordt natuurlijk bovengehaald.

Het volgende dat op ons lijstje staat is een bezoekje aan het ‘Alan Bible Visitor Lake Mead National Recreation AreaCenter’. Pas heropend in februari 2013, is het een absolute aanrader om elk ‘Lake Mead’ avontuur te starten. De Hoover Dam (of Boulder Dam), waarvan de bouw in 1936 werd afgerond, creëerde het reservervoir Lake Mead. Dankzij deze dam werd de Colorado River Lake Mead National Recreation Areaeindelijk in toom gehouden. In 1964 wordt Lake Mead het eerste National Recreation Area in de USA. Lake Mead is een oase in de woestijn. Drie van Amerika’s vier woestijn ecosystemen, de ‘Mojave’, de ‘Great Basin’ en de ‘Sonoran’, ontmoeten elkaar in Lake Mead NRA. Het resultaat is een verrassende verscheidenheid aan planten en dieren, waarvan sommigen nergens anders ter wereld voorkomen. Meer dan 87% van Lake Mead NRA beschermt een uitgestrekt gebied van de oostelijke Mojave Desert. We zijn hier op 1 van de droogste regio’s op aarde aanbeland. Ik heb het reeds vermeld, zie dag 4 (http://vanessa.reislogger.nl/dag-seattle-olallie.71400), Amerika heeft zoveel meer te bieden dan de Nationale Parken.

In het visitor center vragen we voor de eerste keer op deze reis informatie over het ‘junior ranger’ programma. We krijgen een brochure mee met opdrachtjes voor Casper, aangepast aan zijn leeftijd.

Maar vandaag is het niet zomaar een warme dag. We bungelen aan het staartje van een hittegolf. De rangers raden ons dan ook 200% af om Lake Mead met de wagen te gaan ontdekken. Geen scenic tour dus die ons langs Lake Mead zou brengen naar Valley of Fire State Park.

Lake Mead National Recreation AreaLake Mead National Recreation Area

In de plaats wagen we ons met de kinderen aan een cruise op Lake Mead die Lake Mead National Recreation Areavertrekt aan ‘Hemenway Harbour’. Dit is een geweldige ervaring. Eerst voorzien we de vissen van eten dat we kunnen kopen in het kantoortje van ‘Lake Mead Cruises’. Finley en Casper zien dit natuurlijk wel zitten. In het ruime kantoor met tafeltjes en een bar, wachten we in de koelte tot we aan boord mogen van de ‘Desert Lake Mead National Recreation AreaPrincess’. Deze ‘paddle wheeler’ heeft een restaurantje. Dit maakt het makkelijker om voor Finley de 90 minuten rit door te komen. We genieten van het uizicht (waaronder Hoover Dam), de uitleg, een lekkere hap en slaan ook een babbel met een aantal mensen. Casper (5 jaar) en Finley (2 jaar) zijn zeker niet de enige jonge deugnieten aan boord. Het is ook de ideale plek waar papa en Casper de opdrachtjes, om Junior Ranger te worden, bespreken. Met stiften in de aanslag, leert onze jongen op een leuke manier iets over dit park. Rond 14u zijn we terug in het hotel. Finley beland in bed voor een namiddagslaapje en samen met Casper bezoek ik het aller-charmantste museum van ons hotel. Hier leren we iets over Boulder City en haar Dam, de Boulder Dam. Deze dam staat nu bekend onder de naam Hoover Dam.

MiddagslaapjeBoulder Dam MuseumBoulder Dam Museum

Als Finley wakker is, is de hitte natuurlijk nog niet gepasseerd. Zwemmen in eeLake Mead National Recreation Arean oase in de woestijn is wel een avontuur en we gaan naar Boulder Beach. Een insmeersessie later en we hebben waterpret. Wees echter gewaarschuwd… de hitte is zo fel, meer dan 40°C, dat het water niet echt verkoeling biedt. In het water wel, maar uit het water warm je weer heel snel op. In het zonnetje zitten, is dus niet echt een aanrader. Ook de woestijnwind is een spelbreker. Het fijne zand van het strand kruipt echt overal in. De wind voelt als de gloed van een vuur, waarvan je niet wegkan. Een uurtje pret volstaat ruimschoots.

's Avonds eten we in een restaurantje vlakbij ons hotel. De tip van het hotel was zeker terecht,… njammie.

Lekker eten in Boulder City

TIPS:

-Op onze reiswebsite vind je meer informatie over Lake Mead National Recreation Area: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Nevada/LakeMeadMontanaUSANatRecrAr