Dag 12: Rijden met jonge kinderen: Van Yosemite National Park naar Boulder City (4 juli 2013)

31 augustus 2013 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Titelfoto: Ons vakantiehuisje

Titelfoto: Ons vakantiehuisje.

Lekker ontbijten

Na een stevig ontbijt, zijn we klaar voor een lange dagrit. Dwars door Yosemite NP volgen we de Tioga Road. Hierbij steken we de Sierra Nevada over, een magnifieke bergketen.

Rijden door Yosemite National Park

Dit betekent dat we al heel wat bochten achter de rug hebben als we eindelijk Great Basin Desertwoestijngebied naderen, de Great Basin Desert (http://www.in-the-desert.com/enlarge/075greatbasinmap.jpg). Dit is de grootste woestijn in de Verenigde Staten, bestaande uit 500.000 km2 of 190,000 vierkante mijlen. In dit niemandsland volgt de baan de duinen en gaan we bergop, bergaf met de nodige kriebels in de buik. Helaas, dit is van het goede teveel en Casper zijn maag laat het afweten. Een snelle remstop van Bart en een sprintje van mama voorkomen een overgeefsessie in de wagen. En neen, gelukkig geen schorpioenen te zien. Het is een prachtige rit, maar voor mensen met reisziekte, neem zeker dat reispilletje.

Onderweg hebben we nood aan een pauze. Er is bijzonder weinig keuze. We vinden geen picknickplaats. Er is nergens schaduw. Met onze 2 kleine mannen, beslissen we om in Benton Station een hapje te eten. Het is netjes wat we op ons bord krijgen, maar het behoort in het lijstje van ‘onvriendelijkste bedieningen’ die we kennen. Finley die net zoals elke normale peuter nood heeft om de benen te strekken, mag van de bazin niet rondlopen in het cafeetje. Ze heeft schrik dat hij zou kunnen vallen en zich pijn doen. Er is geen alternatief, anders zouden we onze biezen pakken. Er zit niets anders op dan Finley even buiten in de woestijnhitte te laten rondhotsen. Gelukkig is er wat schaduw van het benzinestation. Op dat punt geen aanrader dus. Een wel zeer grappige beschrijving die ik hiervan op het internet vind, zegt dat de ‘locals’ het uur in de gaten houden wanneer ze er zelf binnengaan om iets te bestellen. De bediening en wat je op je bord krijgt, verschilt nl. van wie op dat ogenblik dienst heeft.

Great Basin DesertTerwijl we verder door de woestijn rijden, zien we een merkwaardig fenomeen, een zandhoos. Kleine en grote zandhozen worden afgewisseld. Hier spreekt men van ‘dust devils’, vergelijkbaar met een tornado maar meestal ongevaarlijk. De combinatie van zon, droog, warm zand en een heldere hemel, brengt het zand in de lucht in de vorm van een slurf. Niets leukers dan er met de kinderen naar te zoeken. Gelukkig doen Casper en Finley ook hun slaapje.

We hebben nog nood aan een korte pauze en zoeken in Beatty naar een plekje in de schaduw. Helaas, deze keer werkt onze trukendoos niet (zie dag 7, La Pine Public Library: http://vanessa.reislogger.nl/dag-fort-klamath.71686). Met de zon pal boven ons hoofd en niet ver verwijderd van de warmste plek op aarde, Death Valley, moeten we het doen met een ietsiepietsie schaduw van een appartementsblok. Spijtig genoeg kunnen we op het moment zelf niets op internet opzoeken, want we hebben geen bereik (zie Tips dag 3: http://vanessa.reislogger.nl/dag-seattle-mt.70152).

Wanneer we Las Vegas naderen zien we in de verte een rare vorm in de wolken. Uiteindelijk blijkt dat er brand is in het skigebied van Las Vegas. De weg ernaartoe is afgezet en er staan heel wat nieuwsgierigen verzameld.

Great Basin DesertBrand

Op 108 km (65 mijl) van Las Vegas zien we de afslag via Mercury Highway naar de Nevada Test Site of Nevada National Security Site. Hier vinden atoomtesten plaats. 4 keer per jaar is het zelfs mogelijk om onder bepaalde voorwaarden deze site te bezoeken. Volgens Bart zullen we nog enige tijd zichtbaar zijn in het donker ;>)

Maar we zijn bijna op het einde van onze bestemming. We rijden dwars door Las Vegas naar ons einddoel, Boulder City. Weg van al het goklawaai, want daar zouden onze kindjes geen plezier aan beleven. Boulder City is het enige stadje in Nevada waar niet mag gegokt worden. Het is een rustig, mooi historisch stadje van waaruit we de komende dagen Las Vegas en haar omgeving kunnen verkennen.

Tips:

-Om de lange rit te breken, spelen Casper en ik het figuren-spelletje: gebruik je fantasie en zoek samen met je kind naar allerlei trollen, draken, kabouters, paddestoelen, honden, krokodillen,... in de wolken of in de bergen of in de duinen. Maak het spannend door te zeggen wat jij ziet en zoek er samen naar. Een 2-jarige is er misschien nog net te jong voor, maar Casper (5 jaar) heeft zeker de geschikte leeftijd.

-Als je een lange rit doet door de woestijn, vergeet dan zeker niet voldoende water mee te nemen! En te checken waar je kan tanken of zorg voor een volle tank. Wij hebben onze wagen nog eens voorzien aan het Tuolumne Meadows Gas Station.

-Wil je meer weten over Death Valley National Park en Beatty, kijk dan eens op onze website: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Nevada/DeathValleyNevadaUSANatPark.

-Neem een kijkje op onze website om een goed overzicht te hebben wat je allemaal in de omgeving van Las Vegas kan bezoeken: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Nevada. De natuur staat hierbij centraal.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade