Dag 11: Yosemite National Park (3 juli 2013)

30 augustus 2013 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Titelfoto: Upper en Lower Yosemite Falls

Titelfoto: Upper en Lower Yosemite Falls.

De Big Oak Flat Road brengt ons vandaag op 1,5 uurtje naar Yosemite NP. Kathedralen gebeeldhouwd door de natuur in massieve graniet kijken op ons neer als we het park binnenrijden. Yosemite… een stenen landschap, maar veel meer dan dit.

Het is vandaag weer een warme dag, meer dan 40°C, dus wij proberen zo vroeg Big Oak Flat Roadmogelijk naar Yosemite te vertrekken. We slagen er maar half in, wat spijtig genoeg betekent dat onze ‘to do’s’ beperkt zijn. Op onze weg naar Yosemite Valley passeren we ‘Rainbow Pools swimming hole’. Dit is een absolute voltreffer voor een frisse duik in het koele water en zeer bekend bij de lokale bevolking. Wegens de hitte willen we echter op een aanvaardbaar uur (rond 11u) de Yosemite Falls bewonderen en we rijden verder. Een uitzichtspunt leert ons iets meer over ‘Big Meadows’ en de avonturiers die hier hun bescheiden woningen neerzetten, waaronder de ‘historic Meyer homestead’.

Wat niet veel mensen weten, is dat door een toeval van het lot Yellowstone het eerste nationale park van Amerika werd in 1872. De ‘Yosemite Valley Grant Act’ in 1864 bood het Congres nl. een precedent om voor de eerste keer in de ‘wereldgeschiedenis’ land te beschermen. Het concept van een nationaal park/’conservation’ kreeg verder vorm in Yosemite. Het was John Muir die met zijn liefde en enthousiasme voor de natuur en dit park president Roosevelt in dit verhaal wist te betrekken. In 1890 werd Yosemite het derde nationale park van de Verenigde Staten. Dit zegt in een notendop zeker iets over de uitzonderlijke schoonheid die dit park te bieden heeft.

Namen als El Capitan en Cathedral Rocks krijgen gestalte als we Yosemite Valley naderen.

Big Oak Flat RoadBig Oak Flat Road - El Capitan

Onze stop brengt ons via Sentinel Meadow naar de ‘Lower Yosemite Fall Trailhead’, een wandeling die de kleine beentjes van onze kinderen zonder problemen aankunnen.

KlimmenLower Yosemite FallLower Yosemite Fall

Lower Yosemite Fall is het énigste wat wij in detail bekijken. De warmte en de drukte rond het Yosemite Valley visitor center laten ons terugrijden naar ons vakantiehuisje. Het strandje van Pine Mountain Lake oefent weer een grote aantrekkingskracht op mij en de kinderen en we zoeken er verkoeling voor de rest van de dag.

Tips:

-Bezoek zeker http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/placestogo.htm. Je krijgt er een overzicht wat Yosemite National Park te bieden heeft. Op onze reiswebsite zijn de te bezoeken plaatsen zichtbaar op een map: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/California/Yosemite.

-Neem ook een kijkje op de Yosemite Conservancy website: http://www.yosemiteconservancy.org/webcams/el-capitan voor meer informatie.