Dag 36: Dinosaur National Monument en Red Canyon (28 juli 2013)

24 september 2013 - Dinosaur, Colorado, Verenigde Staten

Titelfoto: Quarry Exhibit Hall - laatste rustplaats van dinosaurussen

Titelfoto: Quarry Exhibit Hall - laatste rustplaats van dinosaurussen.

Een immense Dinosaurusskelettenberg, de diepe en kleurrijke canyons van de ‘Green and Yampa Rivers’, nagelaten sporen van oude beschavingen, kolonisten en landeigenaars spreken tot de verbeelding van de meer dan 300.000 toeristen die deze plek jaarlijks aantrekken. Wij volgen vandaag de ‘Tour of the Tilted Rocks scenic drive’ die start aan het Quarry Visitor Center en eindigt aan ‘Josie Morris Cabin’. Deze 19 km (11 mijlen) enkele richting autorit volgt de Cub Creek Road. Naast rotstekeningen en het magnifieke landschap, kan je het originele huis bezoeken van Josie Morris. In 1964 stierf deze kranige dame op 90 jarige leeftijd, waarvan zij de laatste 50 jaar bijna helemaal alleen doorbracht in deze uithoek van de beschaving. Genoeg stof dus voor Casper en Finley om hun jeugdige nieuwsgierigheid en fantasie te prikkelen.

Uinta BasinVandaag zijn we er weer helemaal klaar voor. Het is iets langer dan een uur rijden naar het Quarry Visitor Center in Dinosaur National Monument. Net zoals 12 jaar geleden kiezen Bart en ik er nu ook voor om de Utah kant van het park te bezoeken. Maar eerst rijden we langs de Uinta Basin in Flaming Gorge National Recreation Area (http://www.fs.usda.gov/detailfull/ashley/specialplaces/?cid=fsm9_002444&width=full). Onderweg passeren we grappige bordjes met hele korte uitleg over bepaalde geologische weetjes. Een bordje met de aanwijzinRed Fleet Reservoirg dat hier haaientanden en schelpen zijn gevonden, leert ons dat we rijden over de bodem van wat ooit een zee was. Wat verder passeren we een bordje dat de weg wijst naar ‘Dinosaur tracks’. Red Fleet State Park is een plek waar je versteende dinosaurussporen kan ontdekken. En met wat fantasie zie je een immense vloot schepen in de zandstenen die boven het water verrijzen. Mmmm, maar Casper en ik zien het nog niet echt. Net voor Vernal hebben we zicht op de aarden dam van Steinaker Reservoir. Als we meer tijd hadden, zou dit een ideale plek zijn voor een dagje  zwemmen aan een mooi strandje.

VernalIn Vernal speuren we naar de 2 knotsgekke dinosaurussen die het stadje rijk is. De grote groene T-Rex die in het midden van het stadje op highway 40 (Main Street) zou staan en seizoensgebonden gekostumeerd is, vinden we niet. Het knalroze fantasiebeestje ooit Dinah genoemd naar een plaatselijk motel, is een filmpje waard (http://vanessa.reislogger.nl/video/vernal-dinosaurus.8916). Achter het hoekje van Utah Field House of Natural History Museum, http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/UtahFieldHouseofNaturalHistoryMuseumUtahUSAStatePark, komt er ook een gevaarlijke dinosaurus piepen. We bevinden ons echt in het hartje van dinosaurussenland.

Aiii, we missen bijna onze afslag naar het National Monument. Paniek… Finley is zijn allerliefste knuffel kwijt, Woefie, een rode teckel. We zoeken en we zoeken, maar voorlopig onvindbaar. Ik probeer me er niet in op te jagen en kan alleen maar hopen dat als we vanavond terugrijden naar onze overnachtingsplek, Woefie op 1 van onze stops naast de baan op ons ligt te wachten.

Quarry Visitor CenterUitzicht vanaf Quarry Exhibit HallQuarry Exhibit Hall

En dan arriveren we aan het Quarry Visitor Center. Tot onze grote vreugde vinden we eerst Woefie terug. Finley en ik zien het weer zitten ;>). We halen het junior ranger programma op en nemen het busje naar de wereldberoemde ‘Querry Exhibit Hall’. Split Mountain en Green River zorgen voor een betoverende omkadering. Een elegant gebouwtje herbergt een rotsheuvel met daarin de gefossiliseerde resten van 150 miljoeQuarry Exhibit Halln jaar oude dinosaurussen. Men spreekt van de ‘Morrisson Formation’ waarvan de gefossiliseerde resten van zowel de plantetende Sauropod, de Stegosaurus, de Ornithopod en de vleesetende Theropod hier aanwezig zijn. Een unieke kans voor ons om zelf naar skeletten te zoeken. Finley loopt ronQuarry Exhibit Halld op zijn kousevoetjes (zie titelfoto). De pechzak heeft een paar blaren op zijn voetjes. Casper en Finley bekijken alles met grote interesse. Een computer laat ons inzoomen, zodat elk skelet verborgen in deze immense berg meer betekenis krijgt. Op 1 plek mogen de beenderen aangeraakt worden. Hier wordt een voelbare link gelegd met 150 miljoen jaar geleden. Dat is toch wel bijzonder.

Terug aan het Visitor Center staat er een professionele verrekijker gericht naar de zon. Een ranger geeft uitleg. Casper mag door de verrekijker kijken en ziet echte zonnevlekken. Dan wordt het tijd om weer eens een picknick plekje te veroveren. In 1 ruk rijden we door naar Josie Morris Cabin. Dit bevindt zich helemaal op het einde van de ‘Tour of the Tilted Rocks scenic drive’. Hier vinden we schaduw in de achtertuin van een plaatselijke legende, Josephine Bassett of Josie Morris.

Josie Morris een echte pionier Box CanyonBox Canyon

De picknickplek is ook ideaal om te werken aan de opdrachtjes van het junior ranger programma. Casper en papa gaan aan de slag. We nemen een kijkje in woning van de dappere dame en gaan op zoek naar weiden waar eens haar vee graasde. Om het koel te houden maken we ook de gemakkelijke wandeling van 20 minuten naar Box Canyon. Hier is ruimte voor echo’s en Casper en Finley laten zich luidkeels gaan, hetgeen ook wordt opgemerkt door andere wandelaars ;>)

Op de terugrit genieten we van het landschap. We zoeken naar allerlei figuren die 1000 jaar geleden zijn achtergelaten door de ‘Fremont people’. Fluitspelers, figuren met vaasachtige hoofden, hagedissen, bighorn sheep, … passeren de revue.

RotstekeningenTurtle RockPlacer Point aan Green River

Ook bepaalde vormen in het landschap trekken de aandacht, zoals Turtle Rock. De Entrada zandsteen die de basis is van deze rotsen, is dezelfde als de zandstenen bogen in Arches National Park (zie dag 23: http://vanessa.reislogger.nl/dag-23-blanding.73745). Een klein zijweggetje leidt naarJunior Ranger Badge een bocht in de Green River, Placer Point genoemd. In 1930 heeft men hier naar goud gebaggerd, maar de goudpartikeltjes waren te fijn en de operatie was niet succesvol. Geen probleem voor Casper die eventjes voelt hoe fris het water is. Sporen van goudwinning vinden we niet meer terug. Geen goud misschien, maar wel Casper zijn 11de junior ranger badge. Na de park film in het visitor center kan hij alweer een park toevoegen aan zijn lijstje. Casper kan zich nu een echte paleontoloog noemen en ziet dit helemaal zitten.

Red Canyon RimOnze daguitstap eindigt niet in het National Monument. Er is 1 iets van Flaming Gorge National Recreation Area dat ik absoluut wil zien, Red Canyon. Hier is het duidelijk waar de naam Flaming Gorge vandaan komt. Vlammende rode roRed Canyon Visitor Centertsen vormen torenhoge kliffen van 518 m (1700 voet) boven de Green River. Een juweeltje van een visitor center gaat bijna helemaal op in de omgeving. Binnen is een gezellige zitplaats enkel met een glazen wand gescheiden van de rand van de kliffen. Het uitzicht is dan ook adembenemend. Toch zijn er niet veel bezoekers. Dit juweeltje moet duidelijk nog ontdekt worden en maakt deel uit van het ‘National Forest’ netwerk.

Wanneer we huiswaarts keren, worden we nog verrast door enkele bighorn sheep en herten. ’s Avonds maken we nog eens gebruik van het restaurant van het resort. Finley had vandaag geen koorts, maar tegen slaaptijd komt de koorts weer opsteken. Een zetpilletje zal hem door de nacht moeten helpen. Morgen evalueren Bart en ik of we met hem naar een ziekenhuis gaan. Als het kan, willen we dit uitstellen tot Estes Park, omdat dit stadje goede voorzieningen heeft en onze laatste bestemming is. De kinderen gaan na elkaar slapen en ook deze geslaagde dag zit er weer op.

Bighorn sheepHerten

TIPS:

-De markeringen die je aantreft langs de weg in Flaming Gorge National Recreation Area doorlopen een heel scala aan geologische formaties. Voor de geïnteresseerden in geologie vond ik hier een zeer gedetailleerd en interessant artikel over: http://skywalker.cochise.edu/wellerr/students/flaming-gorge/flaming.htm.

-Wil je meer weten over Red Fleet State Park, bezoek dan http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/RedFleetUtahUSAStatePark.

-Flaming Gorge National Recreation Area grenst aan Ashley National Forest. Je vindt hierover meer informatie op onze reiswebsite: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/USANationalForest/AshleyUtahUSANationalForest.