Dag 34: Grand Teton National Park: Via Teton Pass - Teton Park Road naar Taggart Lake (26 juli 2013)

22 september 2013 - Grand Teton National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Titelfoto: Taggart Lake Trail

Titelfoto: Taggart Lake Trail.

Een beetje achtergrondinformatie… De Grand Teton is met 4.199 meter boven de zeespiegel (13.776 voet) de hoogste bergtop van Grand Teton National Park en het Tetongebergte en tevens de tweede hoogste top in de staat Wyoming. Andere opvallende pieken zijn Mount Owen (3920 m), Mount Moran (3850 m), and Middle Teton (3900 m). De 3 pieken bekend als South, Middle, and Grand Teton, worden ook wel de 3 borsten genoemd. De Grand Teton is dus de grootste en betekent letterlijk ‘grote tiet’ of ‘grote borst’. Misschien niet onlogisch als je bedenkt dat Franse pelsjagers aan de oorsprong liggen van deze naam ;>). Les trois tétons (the three breasts) werden later ingekort tot ‘the Tetons’. Het trio is opvallend aanwezig en was uiteraard voor de komst van de Westerling reeds bekend. Onder de Shoshoni hadden deze 3 bergtoppen een eerbiedwaardigere naam nl. ‘grijshoofdige vaders’. Omdat deze 3 pieken zo prominent aanwezig zijn, prijken ze ook op het logo van een aantal organisaties die betrokken zijn bij het park.

Taggart Lake Trail - Taggart CreekHop hop hop met die beentjes… deze morgen spooTaggart Lake Trail - jonge bomenr ik iedereen aan tot actie. Ik zou echt graag de wandeling naar Taggart Lake willen maken in Grand Teton National Park. Deze start om 9u en wordt begeleid door een park ranger. En jawel… we slagen er prima in. Om iets voor 9u staan we op de parkeerplaats. De parkranger is reeds paraat. Dit levert al een praatje op. Deze jongeman is blijkbaar voor de eerste keer in zijn leven ranger en voor de eerste keer in een nationaal park. Dit is vrijwilligerswerk en sluit aan bij zijn universitaire studies om praktijkerTaggart Lake Trailvaring op te doen. Als een aantal mensen zich verzameld hebben rond de ranger, begint de wandeling. Finley zit gezellig op mijn rug en Casper loopt vrolijk langs papa. Het is niet zo een hele lange wandeling, 5,8 km (3,6 mijl) en belangrijker, het is ook geen steile wandeling. De wandeling verloopt rustig met hier en daar een praatje van de ranger. We passeren de kabbelende ‘Taggart Creek’. Het landschap is gevarieerd en toont de bergen steeds vanuit een ander perspectief. Op een bepaald ogenblik krijgen we allemaal een A-4tje met een voetspoor. Leuk voorTaggart Lake Casper, want hij mag raden van welk dier dit is. Uiteraard zoeken we dan ook naar echte voetsporen. In 1Taggart Lake985 is er hier een enorme brand geweest. De bomen die we passeren zijn dus jong. Op een gegeven ogenblik ruiken we paarden. En inderdaad, niet ver weg ligt er een ranch. Als we ons einddoel bereiken, hebben we een prachtig zicht op Taggart Lake. Dit is weer zo’n wandeling die echt de moeite waard is. We nemen afscheid van de ranger die langs dezelfde weg terugkeert. Een aantal mensen volgt het pad verder naar Taggart Lake Trail - Beaver Creek TrailBradley Lake. Casper begint moe te worden en dus besluiten wij om gewoon de lus terug te maken langs Beaver Creek Trail (zie Titelfoto). Dit levert nog een aantal verrukkelijke vergezichten op. Twee joggers weten ons te verrassen. Amaai, zo de berg oplopen, is niet mis.

En dan zit de wandeling erop. Tegen de middag bereiken we het Craig Thomas Junior Ranger BadgeDiscovery & Visitor Center. Tijd voor het parkfilmpje… Even later gaan we naar de rangerstand en Casper wordt officieel geregistreerd als junior ranger. Hij mag zelf zijn naam schrijven in een groot boek. Onze enthousiaste kleuter verdient voor de 10de keer een junior ranger badge. In het visitor center zijn er vandaag ook standjes van lokale artiesten. Allerhande boeken over Grand Teton worden door aanwezige auteurs te koop aangeboden. Een dienblad met verleidelijk ruikende verse American Cookies passeren onze neuzen. Dit gaat niet ongemerkt aan onze kleinste lekkerbek voorbij waarvan het handje al richting dienblad gaat. Maar het is speciaal voor de aanwezige artiesten. De bediening wil Finley wel een koekje geven, maar hier zeg ik toch neen tegen. Voorlopig houden we Finley nog zoveel mogelijk ‘snoepvrij’. We keren huiswaarts waar Finley weer in zijn reisbedje een dutje kan doen en we ons de rest van de dag overgeven aan lekker niets doen. We zijn nog steeds aan het afkicken van onze Yellowstone 3-daagse ;>) (zie reisverhaal dag 28 en volgende: http://vanessa.reislogger.nl/dag-28-yellowstone.74197). Dit betekent natuurlijk dat we ook Grand Teton National Park opnieuw met een bezoekje moeten vereren in de toekomst.

TIPS

-Lees het ontroerende verhaal over een stukje levensgeschiedenis van een man en zijn beer Dick dat zich afspeelde hier aan Taggart Lake. Dit is geschreven door Dal Neitzel op zijn tocht naar dit mooie meertje: http://dalneitzel.com/2013/06/24/taggart-lake-trail/.

-Een activiteit die door velen geapprecieerd wordt, is de fiets nemen vanuit Jackson Hole naar en door het nationale park. Er is een mooi fietspad aangelegd dat  grotendeels vlak is en dus voor de meesten onder ons haalbaar.

-Wij konden maar een miniem stukje doen van Grand Teton, maar er is zoveel meer te zien… Verken zeker ook het noordelijke gedeelte met Flagg Ranch Information Station als uiterste grens (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Wyoming/GrandTeton) en deel van de Rockefeller Memorial Parkway, http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Wyoming/RockefellerMemorialParkwayWyomingUSAByways. Snuister gerust verder op onze reiswebsite, er valt zoveel te ontdekken.