Dag 30: Yellowstone National Park: West Yellowstone naar Yellowstone Lake (22 juli 2013)

18 september 2013 - Yellowstone National Park, Verenigde Staten

Titelfoto: Grand Canyon of the Yellowstone

Titelfoto: Grand Canyon of the Yellowstone.

Lake Lodge aan Yellowstone Lake voor een lunchpauze, Hayden Valley voor haar bizons en wolven, Fishing Bridge en Pelican Valley spreken voor zich, Mud Vulcano met de meest zure en zwavelgeurende warmwaterbronnen en modderpoelen van Yellowstone, de Grand Canyon van Yellowstone, Norris Geyser Basin met Steamboat Geyser als de grootste actieve geiser ter wereld en Casper, Finey en papa als goed gezelschap kunnen deze dag niet doen mislukken.

Onze derde en laatste dag in dit magnifieke en onvergetelijke park. We gaan er nog eens extra van genieten. Deze keer ontbijten we in de cabin. Casper speelt nog wat met de honden. De puppie is dolenthousiast en dit overvalt Casper wel een beetje. Om 9u34 zijn we startklaar.

SpelplezierWolvenHayden Valley Bizon kudde

We rijden in 1 ruk door naar Lake Lodge gelegen aan Yellowstone Lake. Dat is dus de bedoeling, maar onderweg maakt Hayden Valley als wildparadijs zijn naam waar (http://www.nps.gov/yell/photosmultimedia/0027haydenvalley-iy.htm). We zien een ranger en een heleboel mensen, dus zijn we toch wel nieuwsgierig. Blijkt dat er wolven gezien zijn eerder op de ochtend (http://www.nps.gov/yell/photosmultimedia/0031lamarvalley-iy.htm). Er hangt een mooie wolvenvacht over de leuning. Finley begraaft er zijn gezichtje in. Dat moet lekker zacht zijn. Er is ook een professionele verrekijker aanwezig en hier mogen we eens doorkijken van de ranger. Maar helaas, geen wolven. Daarvoor ga je best naar Lamar Valley in de Tower-Roosevelt Area die als de beste plaats ter wereld beschouwd wordt om wolven te zien (http://www.nps.gov/yell/naturescience/wolves.htm). In 1995 werden de wolven hier opnieuw geïntroduceerd. Ondertussen halen een paar bizons galopcapriolen uit. Als het maar om enkele bizons gaat, zijn het zeker mannetjes. De kudde bestaat enkel uit vrouwtjes, kalfjes en jongere stieren (http://www.nps.gov/yell/naturescience/bison.htm). Verder op de weg komt de kudde in beeld. Uiteraard stappen we even uit de wagen.

Lake LodgeOnze timing is perfect. Om 12u zijn we in Lake Lodge. De bussen bezoekers zijn nog niet gearriveerd en we zijn de eerste om iets te kiezen uit het buffet. We veroveren een plaatsje met uitzicht op het meer, Yellowstone Lake. Na deze middagpauze is het tijd om de omgeving te ontdekken. Onze eerste stop is Fishing Bridge. Enkele pelikanen houden er een lunchpauze, maar onze lens reikt niet ver genoeg om ze op foto te vereeuwigen. Ga je met de wagen naar de East Entrance, dan heb je waarschijnlijk meer kans om deze indrukwekkende vogels van dichtbij te zien. Pelican Valley heet niet voor niets zo. Het kleine visitor center bij Fishing Bridge toont enkele opgezette pelikanen. Erachter kan je de benen strekken aan het strand van Yellowstone Lake. Zwemmen is hier niet mogelijk. Het water is te koud, ook in de zomermaanden.

Mud Vulcano AreaDragon’s Mouth SpringDragon’s Mouth Spring detail

14u. We starten de 1km (2/3 mijl) wandeling van Mud Vulcano (http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/lake-area-nat-highs-3.htm). Hier vind je de meest zure warmwaterbronnen en modderpoelen van Yellowstone. Zwavelwaterstofgas met een typische geur van rotte eieren, maken Mud Vulcano en Sulphur Caldron tot 1 van de geurigste plaatsen in Yellowstone. Als je het je gemakkelijk wilt maken, start je de wandeling niet aan Dragon’s Mouth Spring, maar aan de Mud Geyser en ga je via de Cooking Hillside naar omhoog. De wandeling is dan minder stijl. Natuurlijk zijn we tegendraads ;>) en Dragon’s Mouth Spring wekt onze interesse met haar indrukwekkende geluiden. Het hete water van deze bron zit verscholen in een spelonk. Geluiden en stoom worden eruit geblazen (zie film: http://vanessa.reislogger.nl/video/dragon-mouth-spring.8836). Casper houdt zijn neus dicht en vlucht weg van de charmante geuren. Wat verder… grizzlysporen? Neen, deze fumarool draagt de naam Grizzly, vanwege haar gelijkenis.

Grizzly FumaroleGrizzly FumaroleSour Lake

Nog wat verder worden we verrast door een luie bizon. Dit heerschap ligt vlakbij het wandelpad naast Sour Lake. Eigenlijk is dit niet ongevaarlijk voor ons. Dit toont de link van dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=XwrdHrtj1SY. Een groep mensen wordt aangevallen aan de Old Faithfull. Bizons zijn zelfs de gevaarlijkste dieren van Yellowstone! Maar goed, hij ligt er voorlopig ongevaarlijk bij en iedereen is hier ook heel stil. Niemand wil dit diertje lastigvallen. Stilletjes op de foto staan met het beestje, kan geen kwaad. We wandelen langs Cooking Hillside en Mud Geyser terug naar de parking.

Cooking Hillside en Mud GeyserHayden Valley Bizon kudde Grand Canyon of the Yellowstone

Onderweg naar de Grand Canyon of the Yellowstone, vangen we nog een laatste glimp op van Hayden Valley en haar kudde bizons. Finley valt in slaap. Het is al half vier als Bart en Casper een kijkje nemen bij deze fantastische Canyon en waterval. We bevinden ons aan Uncle Tom’s Point. Om beurten volgen we de South Rim Trail naar Artist Point, want Finley doet nog steeds zijn namiddagdutje. De uitzichten zijn zoals steeds, onverslaanbaar.

Om Casper junior ranger te laten worden van dit park hebben we nog een opdracht te doen. Daarvoor gaan we naar de Norris Geyser Basin. Het is half vijf. Het uitzicht van deze wandeling zit verscholen. Vanaf de baan verwacht je je hier niet aan. Wat een verrassing…

Norris Geyser Basin OverviewSteamboat GeyserSteamboat Geyser Detail

We hebben al heel wat geisers, warmwaterbronnen, modderpoelen en fumarolen gezien de voorbije dagen. We dachten dat Norris Geyser Basin meer van hetzelfde zou zijn. Ergens is dit wel zo, maar een glimp van deze wandeling vraagt echt wel om meer. Met spijt in het hart moeten we ons beperken tot een korte wandeling naar Steamboat Geyser. Dit is de grootste actieve geiser ter wereld. Haar uitbarstingen zijn totaal onvoorspelbaar en zeldzaam, maar als het gebeurt worden toeschouwers onthaald op een 90m (300 voet) hoge watershow. Bij ons blijft de show beperkt tot wat gezellig borrelen en stoom afgeveJunior Ranger Badgen. En dan gebeurt er nog iets… Finley zijn pet waait toch wel af zeker… en jawel… op Steamboat Geyser (zie filmpje: http://vanessa.reislogger.nl/video/steamboat-geyser.8837). Het is even wachten op Bart die naar de uitleg van een ranger aan het luisteren is. Maar hij is de ‘petredder’. Zonder de grond aan te raken (zéeeeeer gevaarlijk), kan hij zich vasthoudend aan de leuningen, de pet grijpen. Goed zo papa ;>) Terug in het museum wordt Casper ‘gebadged’ tot junior ranger (zie film: http://vanessa.reislogger.nl/video/yellowstone-junior-national.8838). Dit is de 8ste keer.

Wapiti of elk of hertUinta ground squirrelMadison River

We willen de dag eindigen aan het Madison Information Station en daar onze boterhammen opeten. Twee herten met een schitterend gewei doen ons nog even stoppen. Zichtbaar zijn ze niet, het is de hoeveelheid mensen naast de baan die de aandacht trekken. Aan het Information Station zelf is er spijtig genoeg geen schaduw meer. We lopen onze picnic met uitzicht dus een beetje mis. We kiezen voor de officiële picknickplaats met banken en dan komt een Uinta ground squirrel nog eventjes de show stelen… tot groot plezier van de kinderen. Een laatste blik op de Madison River en we nemen afscheid van Yellowstone National Park. Hier komen we zeker in de toekomst terug met Casper en Finley.

TIPS:

-We hebben veel gedaan met de kinderen op deze 3 dagen. We moesten wel steeds een eind rijden (een half uur) vooraleer we aan de West Entrance waren, terwijl het eigenlijke avontuur begint vanaf Madison Area. Toch vonden wij het prima om buiten het park te overnachten (omgeving Henrys Lake). Het park zelf biedt ook een aantal mogelijkheden (http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/USANatPark/YellowstoneWyomingUSANatPark). Maar zelfs als je in het park overnacht, blijft het een hele rit om alle attracties van het park te zien. De Grand Loop Road die je naar al deze attracties leidt is 226 km (140 mijl) lang.