Dag 20: Rijden met jonge kinderen: Van Flagstaff naar Blanding (12 juli 2013)

8 september 2013 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Titelfoto: Tuba City or Moenave Dinosaur Track Site

Titelfoto: Tuba City or Moenave Dinosaur Track Site.

Een dagje rijden is nooit saai in de USA. Er valt altijd wel iets te ontdekken. Vandaag stappen we in de 180 miljoen jaar oude sporen van dinosaurussen en bezoeken we de indrukwekkende Betatakin ruïnes van Navajo National Monument.

Een bordje Dinosaur tracks vlakbij Tuba City doet ons beslissen om dit eens van dichtbij te onderzoeken. Eigenlijk voelen we ons niet zeker van onze zaak, want dit bezoekje valt niet onder de categorie ‘parken’. We hebben ons ook niet voorbereid, Tuba City or Moenave Dinosaur Track Sitedus weten we niet waar we ons aan kunnen verwachten. Van zodra we parkeren, worden we benaderd door een Navajo indiaanse. Zij vraagt of ze ons mag rondleiden. We willen de wagen niet te lang alleen laten, gegeven dat we al onze bagage bij ons hebben. We willen de wagen ook in het zicht houden. De indiaanse voelt dit aan en zegt dat de rondleiding niet lang hoeft te duren en dat de voetsporen van de dinosaurussen vlakbij zijn. Ze begint er ons meteen enkele te tonen. Ze weet er ook het 1 en ander over te vertellen en ze weet onze interesse te wekken. Uiteraard verwachten we wel dat ze een fooi zal vragen, maar dat hoort er in dit geval bij, vinden we ;>). Het blijkt echt wel een boeiend kwartiertje. De hoeveelheid en de verscheidenheid aan dinosaurussporen verbazen ons. We krijgen zelfs versteende dinopoep te zien. Tja, even twijfelen we toch wat we hiervan moeten Tuba City or Moenave Dinosaur Track Sitedenken. Casper weet het tochtje wel te waarderen en vergelijkt zijn handafdruk met een versteende voetafdruk die lijkt op deze van een tyrannosaurus rex. Maar laat je niet mislijden… de voetsporen hier zijn waarschijnlijk afkomstig van de dilophosaurus, een ver familielid van de tyrannosaurus. In de ‘Tuba City or Moenave Dinosaur Track Site’ worden de dilophosaurus voetsporen door paleontologen op 193 miljoen jaar oud geschat, terwijl het ‘sympathieke’, vleesetende broertje, de tyrannosaurus rex maar 85 miljoen jaar geleden op ons aardbolletje verscheen. Dit soort informatie geeft je meteen ook kennis over de kwaliteiten van je gids. Niet iedereen die hier rondloopt, weet waarover hij/zij spreekt. Nog een leuk weetje over de dilophosaurus is dat deze het gifspuwende kleine monstertje voorstel in de film Jurassic Park van Steven Spielberg. Het diertje daar is echter ontsproten aan het brein van deze regisseur en producent en komt niet overeen met wat de gefossiliseerde resten vertellen. Na de wandeling vraagt de Navajovrouw 20 dollar fooi. We willen maar 10 dollar geven, maar we hebben alleen maar 20 dollar op zak. We vinden dan maar dat we dit als een donatie moeten zien. De mensen leven er hier echt van en hebben niet veel. Na een onderzoekje op het internet, leer ik dat je hier zelfs mensensporen kan terugvinden (http://www.rae.org/pdf/tuba.pdf). 20 dollar wordt als een dikke fooi beschouwd. De meeste toeristen betalen tussen 5 en 10 dollar. Blijkbaar mag je dit gerust voorstellen als je met een klein groepje bent. Vergeet echter niet dat je hier te gast bent op het land van de Navajo en Hopi.Navajo National Monument

Verder op onze rit nemen we de afslag naar Navajo National Monument. Hier houden we in de schaduw een zalige picknickpauze. Het is hier afgelegen en rustig zodat we het aandurven om onze volgeladen wagen alleen te laten. Casper mag weer voor een junior ranger badge gaan en we volgen de ‘Sandal Trail’ achter het visitor center naar de ‘Betatakin Overlook’, een uitzichtpunt voor deze ruïnes.

Navajo National MonumentNavajo National MonumentJunior Ranger Badge

Dit is voor Casper zijn eerste ruïne die hij ziet, gemaakt tegen een immense holte in een klif. De streek is bezaaid met dit soort ruïnes, waarvan Mesa Verde National Park eigenlijk een hoogtepunt vormt. Casper verdient hier zijn vijfde junior ranger badge en deze wordt opgespeld door een echte Navajo indiaan, ranger van dit park.

Wanneer we later op de dag aankomen in Blanding kunnen we lekker relaxen en doet Bart de inkopen voor de komende dagen.

Bedtijd

TIPS:

-Een lange rit onderbroken door een interessante stop, maakt het voor kinderen uiteraard makkelijker om de rit vol te houden. Hou er alleen altijd rekening mee dat je je wagen op een veilige parking kan achterlaten. Je wilt niet op je vakantie bestolen worden. Als je twijfelt, vraag dan aan de parkranger of hij/zij dit veilig acht.

-Deze tocht kan je uitbreiden door te rijden via Four Corners Monument Landmark: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/FourCornersMonumentUtahUSALandmark. Een andere mogelijkheid is via Monument Valley: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Arizona/MonumentValleyArizonaUSAPark. Beide opties zou ik niet aanraden als je vergezeld wordt door jonge kinderen. In de zomer lopen de temperaturen hier snel op.

-Ben je geïnteresseerd in het bezoeken van ‘dinosaur (track) sites’ in Utah en Colorado, dan vind je enkele belangrijke gedocumenteerd op onze reissite: http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/CopperRidgeDinosaurTrackwaysUtahUSAPointsofInterest, http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/DinosaurDiamondPrehistoricHighwayUtahUSAByways, http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Colorado/DinosaurDiamondPrehistoricHighwayColoradoUSAByways, http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Utah/DinosaurUtahUSANatMon en http://www.yourtripto-go.com/topdests/USA/Colorado/DinosaurColoradoUSANatMon.